En aquest nou entorn, els consumidors en hem tornat encara més exigents amb les marques (i empreses) a les quals exigim no tan sols un bon producte o servei sinó sobretot un compromís social real. És a dir, més enllà del que fan per nosaltres, individus, volem saber què fan per la nostra societat, pel nostre planeta, per aquells qui més ho necessiten, i volem que ens ho expliquin amb fets.
És el temps de passar de la famosa “missió” de l’empresa o marca a l’acció i és per això que les marques més compromeses, fins i tot militants, han vist créixer exponencialment la seva reputació i, per tant, les seves vendes. Recullen els fruits d’un compromís real amb una causa social, mediambiental, econòmica o ètica, que han traslladat al seu model de negoci i fins i tot als seus productes. Marques internacionals com Patagonia, Toms, LEGO, Triodos Bank, Bosch o General Electric en són un gran exemple, al costat de marques nacionals com Ternua, Holaluz, ECOALF, Auara o La Fageda, per citar-ne tan sols algunes, són clars exemples de marques compromeses envers la sostenibilitat i les persones a les quals els consumidors han premiat amb una gran acollida dels seus productes i, per tant, amb excel·lents resultats empresarials.
Les marques locals tenen una millor percepció
En un moment de crisi econòmica i d’aposta clara pels valors, les marques humils, locals, de Km. 0, tenen una millor percepció que les grans marques internacionals, que han d’invertir molts diners i esforços no tan sols en explicar què fan sinó també en desmentir allò que no fan. Avui, els peixos petits tenen millor reputació que els grans taurons. Hem vist l’eclosió de marques que partint d’un territori s’han fet globals, com Ametller Origen, El Pastoret, Teterum o Espigoladors, així com de petites marques locals, molt pròpies de cada regió, que han aconseguit desbancar a les grans i esdevenir l’opció prioritària dels consumidors d’aquella zona. Embotits, iogurts, formatges o cerveses de Km 0 són un bon exemple de com el consumidor està disposat a premiar la creació de riquesa local i l’aposta per la tradició artesanal.
I sobretot, els consumidors busquen marques properes, que els parlin de problemes quotidians, que mostrin empatia i que posin a les persones al centre de la seva comunicació. Destaca la comunicació de marques com Balay o Llet Nostra i la d’empreses com Àrea de Guisona o Caprabo que han convertit als seus treballadors en els millors ambaixadors de la marca i les seves històries – reals – han conquerit el cor dels consumidors.
Avui diversos estudis posen de manifest la correlació positiva entre la tangibilització del propòsit de marca i la seva taxa de creixement. És el moment de passar a l’acció.
0 Comentaris