Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

La comunicació interna, el guardià de la reputació

per | 4/09/2018 | Comunicació interna, Reputació | 0 comentaris

Tradicionalment, la comunicació interna ha estat la gran oblidada. Fins no fa massa, només les grans corporacions tenien un equip de professionals dedicats a treballar la comunicació interna i les empreses amb un departament de comunicació interna eren una excepció. Però els temps estan canviant i les organitzacions comencen a ser conscients de la importància estratègica de la comunicació interna.

En un món on la credibilitat és en mans de les persones i no dels mitjans oficials, el potencial de la comunicació interna per a les empreses és enorme. Però, si una organització, tant és si és petita com gran, vol tenir èxit no pot limitar-se a emetre missatges per informar els seus públics interns. La comunicació interna és molt més. En l’escenari actual, parlar de comunicació interna és parlar de diàleg, de participació, de cocreació de continguts i de reputació.

Del monòleg a la cocreació de continguts

Per ser eficient, la comunicació interna no pot ser un monòleg en el qual el departament de comunicació interna parla en nom de l’empresa i els treballadors es limiten a escoltar. Aquesta fórmula que s’ha utilitzat durant anys, ja no funciona. Avui el que cal és diàleg amb els treballadors i posar al seu abast les eines necessàries per convertir-los en veritables comunicadors capaços de cocrear continguts amb nosaltres.

Perquè ens agradi o no, tots els empleats d’una empresa, sigui quin sigui el seu càrrec, són comunicadors amb importants eines de comunicació al seu abast (twitter, facebook, linkedin …). Unes eines que utilitzen cada dia de manera espontània per emetre missatges que són molt més creïbles que els missatges oficials que emeten les corporacions i amb un engagement molt superior. Uns missatges que poden contribuir a construir o a destruir la reputació de l’empresa.

Tots els que ens dediquem a la comunicació coneixem empreses que fan importants esforços per crear costosos canals de comunicació interna i que veuen impotents com els canals informals creats pels propis treballadors (grups de whastapp, grups de facebook, etcètera…) tenen una participació i una rellevància molt més elevada.

La clau de l’èxit: la implicació de tot l’equip humà

Ja no es tracta, per tant, d’emetre un missatge oficial. Sinó que aquest missatge oficial, el relat corporatiu, sigui compartit i difós per la totalitat de l’equip humà d’una organització. I això ja no és pot aconseguir des de la verticalitat, sinó des de la implicació, la participació i la cocreació de continguts per part de tota l’organització.

Aquesta és una realitat contra la qual les corporacions no haurien de lluitar. Més aviat el contrari, l’han de saber aprofitar impulsant referents comunicatius dins les seves plantilles, formant-les i propiciant la creació de missatges propis per part dels treballadors. La comunicació avui és a mans de les persones i això requereix noves formes de fer i noves filosofies.

Aquest és un dels grans reptes que tenen les empreses i que, de ben segur, faran que en els propers anys veiem créixer la importància de la comunicació interna a les corporacions.

 

 

 

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

“Blanes, vides arran de mar” és un curt documental, dirigit per l’equip de Síntesi i produït per l’Ajuntament de Blanes, que vol posar en valor la situació estratègica del port pesquer i la seva importància en l’entramat econòmic i social del municipi i de les...