Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

2022: Salut i (bona) comunicació

per | 11/01/2022 | Comunicació, Comunicació estratègica, General | 0 comentaris

La planificació ha fet que em correspongués a mi el primer dels articles d’aquest any que acabem d’estrenar al blog que sobre temes de comunicació setmanalment publiquem els col·laboradors de Síntesi. Això, amb el permís dels companys de l’equip, i més enllà de poder desitjar a tothom que aquest 2022 sigui un any bo de debò, em permet traslladar de manera especial els nostres desitjos d’una bona i millor comunicació per a tothom. 

Ho faré tot recordant algunes de les recomanacions dels integrants de l’equip de Síntesi. Uns bons consells que esdevenen principis bàsics a tenir en compte si de veritat volem assegurar l’èxit de la nostra comunicació. Aquest any i sempre. Perquè, com acostumem a repetir una i altra vegada, o comuniques… o et comuniquen.

1.- La comunicació no és un joc i no podem deixar a l’atzar la seva gestió. Les repercussions d’aquesta deixadesa son molt àmplies i van des de la pèrdua de reputació de moltes institucions i organitzacions fins al cost econòmic (Jordi Martínez).

2.- La informació és cabdal i prendre la iniciativa informativa encara ho és més en temps tan complexos com els actuals. Una bona explicació a temps pot resoldre molts maldecaps i, sobretot, que es generin percepcions molt difícils de gestionar amb posterioritat (Jordi Martínez).

3.- El valor de les entitats ja no és només la seva capacitat de créixer i augmentar vendes i beneficis, sinó de generar valor, simbologia, compromís. Ja no es tracta de competir en producte. Per això una comunicació estratègica ben planificada i executada ens aportarà prestigi, credibilitat i confiança (Agustí Rodríguez).

4.- Quan parlem de “comunicació estratègica” ens referim a dissenyar un conjunt d’accions, calendaritzades en el temps, per assolir uns determinats objectius a curt i mitjà termini, mitjançant determinats suports i canals propis, guanyats i pagats. I aquesta estratègia la gestionen els professionals de la comunicació i els seus equips, tant interns com externs (Sílvia Ramón-Cortés).

5.- Els equips interns poden ser grans ambaixadors per a empreses i organitzacions però, si aquestes no són coherents, existeix el risc que es converteixin en ambaixadors negatius. A més, aquesta manca de coherència provoca desmotivació en els equips, falta de compromís i lideratge i mala comunicació, entre d’altres. Per això, la manca de coherència és un luxe que avui cap empresa es pot permetre (Dolors Gordils).

6.- La comunicació és un procés que es produeix de manera espontània. Tots comuniquem. La diferència està en fer-ho d’una manera ordenada i planificada d’acord amb uns objectius prèviament establerts o deixar la comunicació interna en mans de la improvisació, els rumors, els comentaris de passadís i els jocs de poder… La comunicació interna és fonamental (Dolors Gordils).

7.- Un portaveu format i informat serà vital per protegir la reputació d’una organització (Silvia Egea).

8.- Si de veritat ens creiem que la comunicació és avui més estratègica que mai, si confiem en els grans professionals que hi ha al capdavant dels departaments de comunicació públics i privats, i si volem no només preservar sinó consolidar i millorar el coneixement i la reputació de la nostra empresa, seria bo tenir-los sempre a la Sala de Màquines, allà on es debaten i es prenen les decisions importants. En cas contrari, això d’estratègic queda molt bé a les entrevistes però deixa de ser una realitat (Sílvia Ramón-Cortés).

9.- L’èxit cal treballar-lo, barallar-s’hi i cercar-lo… Quedem-nos amb la paraula feina, molta feina i també amb una bona dosi d’innovació i una gran preparació (Silvia Egea).

10.- Comunicar bé i generar el coneixement adequat pot ser l’antídot per fer front a la cultura del no i a la demagògia que sovint aquesta cultura porta associada, però abans hem de perdre la por a dirigir-nos i a gestionar aquells públics que podem considerar de mena conflictius, relacionant-nos-hi de manera permanent, informant-los constantment, i sobretot escoltant-los activament (Jordi Martínez).

11.- La transformació cap a la comunicació digital ha posat la comunicació audiovisual a l’abast de qualsevol organització. Mai havia estat tan fàcil i econòmic produir contingut en vídeo. Avui, un empleat sense nocions de producció audiovisual pot generar continguts rellevants, impactants i originals amb el seu propi mòbil, però segueix sent necessari produir audiovisuals de qualitat alineats amb la nostra estratègia comunicativa… Hem de disposar d’un pla de comunicació audiovisual (Dolors Gordils).

12.- La tecnologia no resol les complexitats actuals; el ciutadà és avui més exigent, més compromès, més militant, més intransigent i té més poder de comunicació i aquesta realitat requereix una gestió basada en el contacte directe amb les persones, en la relació personal. La informació i el coneixement poden fer canviar percepcions, modificar opinions i, en canvi, el desconeixement genera rumors, provoca desconfiança i acaba per posicionar les persones en contra d’allò que no coneixen. La gestió dels entorns requereix esforços, temps, dedicació, humilitat, baixar constantment a l’arena i no hi ha cap aplicació o tecnologia que la pugui substituir. Només cal estar disposat a relacionar-se i a fer-ho començant per escoltar (Jordi Martínez).

Doncs això. Que aquest 2022, i l’any que ve i l’altre i l’altre, sobretot tinguem salut i també, si pot ser, una bona comunicació. 

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena un nou espai de podcasting dedicat a la comunicació

Síntesi estrena un nou espai de podcasting dedicat a la comunicació

A la fotografia, Agustí Rodríguez Síntesi posa en marxa un nou espai en format podcasting on quinzenalment oferirà entrevistes amb responsables de comunicació d’empreses, institucions i organismes. Aquest nou espai, “Parlem amb Síntesi”, permetrà conèixer i...

Les newsletter com a eina de comunicació

Les newsletter com a eina de comunicació

Informació i vendes es confonen molt sovint Que aixequi la mà qui no rep diàriament al seu compte de correu electrònic alguna newsletter ja sigui informativa o de producte. És evident que cada matí quan obrim la tapa de l'ordinador i activem el nostre compte apareixen...

Twitter