Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Maria Luisa Benlloch al podcast Parlem amb Síntesi

per | 22/12/2021 | Comunicació, Comunicació interna, General, Podcasts | 0 comentaris

Maria Luisa Benlloch és responsable de Comunicació Interna a Novartis. Com a resposta a la pandèmia, la seva companyia va posar en marxa el programa “Tria amb Responsabilitat”, que permet als empleats decidir com i on desenvolupar el seu treball – dins del territori nacional – alineats amb els equips per decidir junts quines dinàmiques de treball són millors per contribuir a la seva funció.

L’oficina ja no és l’únic lloc de trobada habitual com abans, la qual cosa comportarà sens dubte” reimaginar” noves maneres de comunicar i generar compromís.

Ara més que mai la Comunicació Interna a Novartis s’enfronta a reptes inimaginables. Es tracta d’aconseguir el compromís dels empleats.

Escolta aquí el capítol sencer amb Maria Luisa Benlloch

Ir a descargar

És lògic el trànsit des dels departaments de Recursos Humans cap a Comunicació d’aquesta tasca?

Hi ha moltes organitzacions en les quals depèn de Recursos Humans. En el cas de Novartis depèn del departament de Comunicació, però crec que no cal donar-hi més importància al fet de qui depèn. Jo he estat a les dues bandes i cadascuna té els seus avantatges i inconvenients. Es tracta d’entendre que totes les persones en una organització comuniquen tant internament com externament.

A l’entrada de les seves oficines hi ha un panell en el qual se situa als empleats en el centre de les decisions i del protagonisme de l’organització. Això va més enllà de la comunicació i és un model, no?

El que és més important en les organitzacions són les persones. A mi m’agrada el contacte amb les persones. Jo dic que m’agrada la meva feina perquè m’agrada el contacte amb les persones. Són el centre, i crec que ha de ser així.

Un treballador mal informat és un brindis a una crisi?

Tots els empleats necessiten informació. Del seu treball i de l’estratègia de la seva organització. És veritat que un empleat mal informat pot generar una crisi, sobretot en organitzacions tan grans com la nostra. I aquí la Comunicació Interna té un paper molt important de comunicar l’estratègia i les directrius.

En una organització tan gran i que està en tants països, com es coordina tot això?

Novartis és una filial d’una empresa que està a Suïssa i hi ha moltes coses que ens venen donades; encara que el que és important és adaptar-ho a la nostra cultura. Es combina global i local.

Fins a quin punt la pandèmia us ha afectat pel fet de ser farmacèutics?

Nosaltres no tenim vacunes ni les produïm, encara que el nostre sector sí que ha resultat afectat. El més destacat en el nostre cas és adaptar-se al fet que els treballadors no han tornat al seu lloc de treball. Nosaltres hem estat pioners i, de cara al futur, la nostra aposta és que els empleats puguin decidir si volen treballar des de casa o des de l’oficina.

Tot aquest procés, ha requerit d’un canvi de mentalitat de la part directiva?

La nostra cultura es basa en tres elements: curiositat dels empleats; inspirar-se fora del que passa fora del nostre món i pensar que els caps no són caps sinó líders de persones, al servei de les persones. La idea és: jo no et controlo, sinó que t’ajudo a que facis millor la teva feina.

Quines eines heu potenciat?

La digitalització ha vingut per quedar-se no només a Novartis. Teníem eines, però ara han passat a tenir un protagonisme més gran. Dividim la informació en tres grans grups: la informació que l’empleat necessita per funcionar, que enviem a través del mail; una intranet interactiva que no és tan invasiva i la tercera, la col·laboració a través de plataformes com Teams.

Però hem innovat amb unes sèries de Podcast que ens van funcionar molt bé per a la gent de vendes que no era a les oficines. Estem en el camp de deixar d’escriure perquè no tenim temps per llegir i fer vídeos impactants. Amb la pandèmia, els nostres líders s’han tornat més humans. La comunicació ha de ser més divertida, humana, natural.

“Ràdio Macuto” és el pitjor enemic de la Comunicació Interna?

Cada vegada és més difícil que això passi. Avui hi ha plataformes immediates i universals. La rumorologia és innata a l’ésser humà; però entenc que el que cal fer és posar-hi remei en el sentit d’obrir canals d’interacció amb els líders.

Pel que expliques, a la teva empresa hi ha sensibilitat respecte de la comunicació amb els empleats …

Fa 20 anys era difícil que la gent donés valor, per exemple, als butlletins que publicàvem. Costava molt. Avui dic que és pitjor que un prime time perquè em truquen àrees per queixar-se perquè la seva notícia no ha estat la primera. M’apassiona que es barallin perquè això vol dir que ens llegeixen. Al cap i a la fi, els empleats som els principals ambaixadors de les companyies.

Les xarxes socials estan regulades?

En el nostre sector és especialment delicat perquè no podem publicitar marques de productes. Cada vegada que entra un empleat nou passa per un curs d’ús de xarxes socials. Els expliquem el que poden i no poden fer. I als que són molt actius els expliquem què poden publicar i què no.

Com t’imagines la comunicació en el 2030?

Me la imagino menys dirigida i que els empleats la busquin en les diferents plataformes. Anem cap a una informació multi channel on l’empleat buscarà el que li interessa a cadascuna de les plataformes de l’empresa. Serà més participativa. Hi haurà influencers interns. Els col·legues són més creïbles i provoquen inspiració.

Un llibre de comunicació?

Seré breu però una mica rebel. Te’n dic dos: “Manual de Comunicació Interna”, editat per DIRCOM, i “Corporate Rebels”, que parla sobre treballs inspiradors.

Un blog recomanat?

No en segueixo cap! No puc amb tot!

Un comunicador que t’inspiri especialment?

Seré rebel altra vegada. M’agrada molt el gènere de les entrevistes i m’agrada molt la gent natural. En aquest sentit em quedo amb una entrevista i un entrevistat que m’han marcat bastant: l’entrevista de Jordi Évole a en Pau Donés, que va ser un gran comunicador i va saber donar una altra visió del càncer.

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena un nou espai de podcasting dedicat a la comunicació

Síntesi estrena un nou espai de podcasting dedicat a la comunicació

A la fotografia, Agustí Rodríguez Síntesi posa en marxa un nou espai en format podcasting on quinzenalment oferirà entrevistes amb responsables de comunicació d’empreses, institucions i organismes. Aquest nou espai, “Parlem amb Síntesi”, permetrà conèixer i...

Les newsletter com a eina de comunicació

Les newsletter com a eina de comunicació

Informació i vendes es confonen molt sovint Que aixequi la mà qui no rep diàriament al seu compte de correu electrònic alguna newsletter ja sigui informativa o de producte. És evident que cada matí quan obrim la tapa de l'ordinador i activem el nostre compte apareixen...

Twitter