Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Quan no és possible mantenir-se neutral 

per | 29/03/2022 | General | 0 comentaris

En aquesta guerra hi ha una clara polarització: o estàs amb Ucraïna o estàs amb Rússia; hi ha poc o gens marge de neutralitat perquè, més que una guerra, es tracta d’una invasió d’una gran potència a un país, d’un David contra Goliat. 

La votació a l’Assemblea General de l’ONU fou contundent: 141 països varen condemnar l’atac rus (EEUU, Europa, Llatinoamèrica, etc.) enfront de 5 que s’hi van mostrar d’acord (la pròpia Rússia, Bielorrúsia, Síria, Corea del Nord i Eritrea) i 32 es van abstenir (entre ells la Xina o l’Índia). 

I les empreses? Com han reaccionat? Doncs majoritàriament aturant les seves operacions a Rússia, tancant establiments i ‘congelant’ o trencant relacions comercials amb el govern de Putin. Els primers a reaccionar, el sector financer: VISA, Mastercard o PayPal bloquejaven les transaccions amb Rússia, igual que ho feien les principals tecnològiques, com Apple, Google, Oracle, SAP, Dell, Microsoft, Cisco o Samsung

A continuació, el sector de l’oci i l’entreteniment cancel·lava les seves emissions i estrenes: Warner Bros, Netflix, Walt Disney o Sony es posicionaven públicament, com ja havia fet de forma massiva el món de l’esport, amb la UEFA, la FIFA i la Fórmula-1 al capdavant. 

Altres sectors més reticents, com els de la moda o el luxe, també van anunciar que tancaven les portes a Rússia: LVMH, Chanel Hermes, H&M, Adidas, Nike, Inditex o Mango tancaven les seves botigues, i els sectors automobilístic, naval, d’aviació i de transport i mercaderies suspenien també les seves operacions. 

I les empreses de consum? 

Des d’un inici, empreses europees i nord-americanes van expressar la seva opinió contrària a la invasió i van retirar els seus productes del mercat rus. Marques com Coca-Cola, Sainsbury’s, Bimbo, Heineken, ràpidament es van posicionar. 

Altres, com Nestlé, Danone, Mondelez, Burger King o Carlsberg segueixen operant a Rússia sota una pretesa “neutralitat”, és a dir, no donen suport a la invasió russa però segueixen amb les seves operacions al país. Ara bé, fins quan es podran mantenir “neutrals”? 

En el cas de Nestlé, aquest missatge d’agraïment del president Putin va ser la fi de la seva neutralitat: 

Arran d’aquesta informació, Nestlé ha patit una campanya de boicot duríssima a xarxes i ha sofert un atac als seus servidors per part d’Anonymous que ha deixat al descobert 10GB de dades sensibles. 

La setmana passada, Anonymous va llançar un ultimàtum a les companyies que continuïn operant a Rússia: 

I comença a haver-hi campanyes actives a les xarxes en contra d’aquestes empreses: 

En aquest escenari no sembla possible mantenir-se neutral, sinó que cal prendre un posicionament. És el cas de Burger King, que ha anunciat que “tots els beneficis que obtingui de les seves 800 franquícies al país aniran destinats a l’ajuda humanitària dels refugiats”. O de Carlsberg,que ha manifestat estar “reduint dràsticament les seves operacions”. 

Caldrà estar molt amatents, perquè la neutralitat no és una alternativa.  

Llistat d’empreses que han sancionat a Rússia: 

https://som.yale.edu/story/2022/over-400-companies-have-withdrawn-russia-some-remain

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena un nou espai de podcasting dedicat a la comunicació

Síntesi estrena un nou espai de podcasting dedicat a la comunicació

A la fotografia, Agustí Rodríguez Síntesi posa en marxa un nou espai en format podcasting on quinzenalment oferirà entrevistes amb responsables de comunicació d’empreses, institucions i organismes. Aquest nou espai, “Parlem amb Síntesi”, permetrà conèixer i...

Les newsletter com a eina de comunicació

Les newsletter com a eina de comunicació

Informació i vendes es confonen molt sovint Que aixequi la mà qui no rep diàriament al seu compte de correu electrònic alguna newsletter ja sigui informativa o de producte. És evident que cada matí quan obrim la tapa de l'ordinador i activem el nostre compte apareixen...

Twitter