Ja no és tan important trametre informació als mitjans de comunicació, com crear una cultura comuna, on el periodista conegui a fons les organitzacions
És una realitat que quan parles amb els mitjans de comunicació desprenen un cansament reiteratiu per l’excés de notes de premsa que reben diàriament i, també, perquè no dir-ho, per l’abús que en fan alguns gabinets de comunicació en la seva pressió constant per aconseguir que es publiquin les seves notes, siguin interessants o no.
La nota de premsa ha perdut protagonisme i eficiència. Fins i tot, alguns estudis duts a terme el 2010 indicaven que només un 26 per cent de les notes de premsa trameses en un dia arriben a bon port, la resta, han estat esforços inútils i interferències en un sistema cada vegada més complex.
D’una banda, podem afirmar amb contundència, que la nota de premsa tradicional té els dies comptats. Els mitjans avui dia són multiplataforma i les seves necessitats requereixen continguts multicanal: escrits, audiovisuals, gràfics… La informació que se’ls hi tramet ha de complir aquests requisits malgrat que moltes organitzacions s’entestin en seguir enviant notes de premsa sense cap més atribut.
D’altra banda, les rotacions constants en els mitjans de comunicació, la poca especialització i el desinterès per moltes temàtiques obren grans escletxes de desconeixement que només es poden resoldre mitjançant una política constant de pedagogia on ja no importa tant la informació com que el periodista conegui a fons les organitzacions. Això requereix una substitució progressiva de les notes de premsa per les relacions professionals, per establir vincles estables que generin coneixement i beneficis per ambdues parts. Si el periodista se sent coneixedor d’una determinada temàtica creix la seva confiança, la seva autoestima i la seva iniciativa pròpia i això, a la llarga, és molt més beneficiós que tenir a l’altre costat un simple receptor de notes de premsa.
En conseqüència, cal actualitzar les tradicionals notes però també cal reduir-les a la mínima expressió perquè el veritable treball ja no rau en enviar i difondre informació sinó en compartir coneixement.
0 Comentaris