“La societat no només segueix existint gràcies a la comunicació sinó que, realment, existeix immersa en aquesta”
John Dewey
Filòsof i pedagog nord-americà (1859-1952)
En una societat que viu immersa en la comunicació es fa difícil sobreviure sense dir qui ets i què fas. Això, aplicat a organitzacions i empreses de totes les mides i sectors, significa que renunciar a ser-hi és tant com voler desaparèixer davant la competència, deixar de comptar per a clients i usuaris. I ser-hi, implica formar part d’aquest món comunicatiu, crear una reputació, tenir un nom, generar confiança, establir complicitats i, en conseqüència, vendre més o aconseguir un major posicionament.
Comunicar és això, ser-hi! Dient què és el que fem; explicant el que oferim; ensenyant com som; creant ponts de relació estables amb tots els nostres interlocutors, i fent del nostre dia a dia un corrent continu d’informació i de transparència vers el nostre entorn. I això, ho podem fer de moltes maneres, en funció de les possibilitats i de les capacitats de cadascú.
Per comunicar és important tenir clar: on volem arribar? A qui ens dirigim? Què és el que volem dir? Amb quins mitjans comptem? Quan cal comunicar? Com hem de comunicar? I no és possible fer-ho des de la improvisació, des del mètode de la prova i l’error. No ens podem jugar la nostra reputació, la nostra projecció i el nostre posicionament a la sort.
Necessitem un full de ruta que estableixi les pautes del camí a seguir en el món de la comunicació: quan cal dir les coses? De quina manera? A qui cal dir-les? Amb quins canals i suports? Com ha de ser la nostra pàgina web? Quins continguts ha de tenir? Hem de ser a les xarxes socials? I com hem de ser-hi?
Són moltes les qüestions que cal respondre abans d’emprendre una política de comunicació.
És evident que podem arriscar-nos i entrar en el món de la comunicació comptant amb “els nostres coneixements”, pensant que això de comunicar es relativament fàcil però, realment tenim l’experiència per comunicar adequadament? Sabem, amb seguretat, que no ens equivocarem? Comunicar és fàcil, aconseguir l’èxit en la comunicació, no. Per això existeixen els experts en comunicació estratègica i corporativa, per ajudar les empreses i les organitzacions a definir i executar les seves polítiques i accions de comunicació en funció d’uns objectius, d’unes necessitats, d’unes realitats…
Cal tenir en compte aquell principi de la comunicació que diu “si tu no dius el que fas algú dirà el que no fas”. A partir d’aquí, la decisió l’ha de prendre cadascú.
0 Comentaris