Molt sovint, en els cursos i xerrades que fem sobre comunicació i sobre comunicació de crisi, es planteja la qüestió sobre quina és la millor metodologia per afrontar la gestió de la comunicació en una situació de crisi, i sempre, molts assistents deriven les seves demandes cap a l’àmbit de la necessitat de disposar de manuals, protocols i plans que els ajudin en aquells moments en els quals es posa en risc la reputació de les seves empreses o organitzacions.
La resposta sempre és la mateixa, les empreses necessiten tenir guies que estableixin quines han de ser les passes per a gestionar la comunicació. Necessiten saber quins missatges s’han de difondre i quins no, necessiten saber en quin moment, necessiten conèixer els riscos que els poden afectar, necessiten identificar tots, absolutament tots, els interlocutors que poden intervenir al voltant de les seves percepcions i posicionament, necessiten disposar de canals i mitjans de comunicació propis, necessiten saber com atendre i com gestionar els mitjans de comunicació,…
Molts poden pensar que aquesta és la clau. Que sabent com? A qui? De quina manera? Quan? Què?…, ja és suficient, però en realitat no és així. La bona gestió de la comunicació corporativa i més en situacions de crisi, requereix tenir una determinada cultura, tenir instal·lat en l’ADN de l’organització tots els conceptes vinculats a la comunicació. Els manuals, els plans, els protocols són necessaris, sí, però sobretot cal que els tinguem assimilats, cal que no calgui consultar-los quan els necessitem.
Un portaveu s’ha de formar, els missatges s’han de preparar, els mitjans propis han d’estar implementats, els criteris ha de formar part de les nostres habilitats. La comunicació no s’improvisa. I això es resolt posant a prova els circuits, posant a prova la metodologia, posant a prova els portaveus, dia a dia, revisant els riscos, revisant els interlocutors, formant a tota l’organització, constantment, permanentment.
Aquesta és la resposta. No hi ha fórmules màgiques. La clau és generar una cultura sobre la comunicació dins de les organitzacions i una cultura de l’organització dins i fora de la mateixa, només així serà possible gestionar adequadament la comunicació, encara que sigui en situacions de crisi, i generar el posicionament correcte de les nostres organitzacions. Hem de deixar enrere el concepte comunicació com un implant, com quelcom que ha de ser però tampoc no cal i començar a implementar el concepte cultura de la comunicació dins i fora de les nostres organitzacions.
0 Comentaris