Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

El paper de la comunicació en la percepció del risc: el cas de la vacuna d’AstraZeneca

per | 13/04/2021 | Comunicació de crisis, Covid-19, General, Nous riscos, Nova comunicació, Periodisme, Reputació | 0 comentaris

Estem assistint atònits a la constant publicació d’informacions alertant dels efectes secundaris de la vacuna d’AstraZeneca , uns missatges en moltes ocasions descontextualitats que han generat una alarma social que ha fet que en la darrera convocatòria feta a Madrid per vacunar-se hi hagin assistit tan sols un terç de les persones citades. El còctel comunicatiu és explosiu dades reals barrejades amb dades no contrastades – o directament inventades-  servides amb missatges simples, descontextualitzats i amb una gran dosi de sensacionalisme.

Titulars cridaners “a la caça del clic” han sembrat la por entre la població.

Com afirmava recentment la pròpia Agència Europea del Medicament, es tracta d’una por “irracional” ja que els beneficis de la vacuna superen àmpliament els riscos.

El problema és que per contrarestar aquesta por, cal dirigir-se a la població en termes senzills, clars i directes, els mateixos que s’han utilitzat per espantar-nos.

És a dir, si més de 9 milions de persones al món han estat vacunades amb AstraZeneca, i d’aquests, 44 persones han sofert una trombosi y 14 han mort, la possibilitat de morir per la vacuna d’AstraZeneca és d’un 0,0001%.

Clarament, la possibilitat de morir per COVID és molt superior a aquesta xifra, però el mal ja està fet. Com s’ha arribat fins aquí?

Primerament perquè l’estratègia de comunicació de risc de la pròpia EMA i, de retruc, de la Unió Europea ha estat nefasta, amb constants canvis de timó i incoherències que han transmès als ciutadans europeus una sensació de desgovern i improvisació.

En segon lloc, per la constant politització i ús partidista i propagandístic de la pandèmia per parts dels partits polítics que estan en constant campanya electoral. Ha quedat clar que la salut dels ciutadans els importa ben poc i que no tenen cap escrúpol en sembrar la por i el desconcert si això els serveix per fer mal a l’adversari.

Peti qui peti, mori qui mori.

En tercer lloc, la manca d’un pla de comunicació de risc – i de crisi – de la pròpia AsraZeneca, així com la seva manca de transparència respecte a l’eficàcia real de la vacuna i els possibles efectes adversos. En tot aquest context tan convuls, algú ha sentit l’opinió de la pròpia companyia al respecte?

En plena crisi de les vacunes, AstraZeneca a Espanya ha canviat de Director d’Assumptes Corporatius, àrea que engloba la comunicació … potser ara, la companyia que ha invertit milions de lliures en desenvolupar la vacuna, posi més atenció en la seva estratègia de comunicació. Al cap i a la fi, tot i ser nomé una qüestió de percepcions, pot fer trontollar tot el projecte.

Algun dia aprendrem a valorar la comunicació de risc?

 

 

 

 

 

 

 

 

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

“Blanes, vides arran de mar” és un curt documental, dirigit per l’equip de Síntesi i produït per l’Ajuntament de Blanes, que vol posar en valor la situació estratègica del port pesquer i la seva importància en l’entramat econòmic i social del municipi i de les...