Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Crisis en l’era de la postveritat

per | 26/01/2017 | Comunicació, Comunicació de crisis, Nous riscos | 2 commentaris

Aquests dies ha tornat a l’actualitat la crisi de l’oli de palma arran d’un informe de l’Autoritat  Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) publicat el passat 11 de gener. Segons aquest informe, l’oli de palma podria ser cancerigen perquè contè un tipus d’àcids grassos que processats a més de 200ºC poden modificar l’ADN i provocar càncer. L’oli de palma és l’oli vegetal més utilitzat del món i el trobem en molts productes de brioxeria industrial, però, curiosament, una crisi que havia de ser global s’ha centrar en un sol producte i una sola marca: Nutella, la popular crema de cacau fabricada per l’empresa italiana Ferrero.

La notícia va córrer com la pólvora a la xarxa: Nutella produeix càncer. Els primers en difondre-la van ser diaris britànics com el Daily Mail o The Independent i a partir d’aquí va replicar-se arreu: mitjans digitals, Twitter, Facebook. La crisi de l’oli de palma s’havia convertit en la crisi de Nutella.

Tant és que sigui una postveritat: per a molts consumidors Nutella produeix càncer. I a Ferrero no li ha quedat més remei que sortir a defensar el seu producte i esmerçar una gran quantitat d’esforços per reconstruir la seva reputació i convèncer els consumidors de la seguretat alimentària del seu producte estrella, mentre els consumidors segueixen consumint alegrement centenars de productes que contenen oli de palma.

El de Nutella, però, no és un cas aïllat. Un altre exemple el tenim en la crisi de Mercadona i l’anisakis. L’anisakis és un paràsit present als intestins i visceres de molts peixos, però si ens atenem a les informacions presents a la xarxa, sembla ser un problema exclusiu de la cadena Mercadona. Youtube és ple a vessar de vídeos denunciant la presència d’anisakis a peixos d’aquest supermercat, a Facebook i a Twitter els clients que han comprat peix infectat denuncien la cadena valenciana. I un problema de salut pública es converteix en un problema de Mercadona.

La postveritat i el poder de la societat, un nou repte per les empreses

Casos com els de Nutella i Mercadona posen sobre la taula un nou tipus d’amenaça que les corporacions han d’estar preparades per gestionar: la postveritat i les mitges veritats, però molt especialmente el poder de la societat, fins i tot per damunt dels mitjans de comunicació, per a comunicar el que sigui, sigui veritat o no.

Les notícies falses i les notícies manipulades han arribat per quedar-se i les empreses han d’introduir noves eines per gestionar-les correctament i poder sobreviure en aquest nou marc comunicatiu en el qual en qualsevol moment, qualsevol persona, mitjà de comunicació o corporació pot orquestrar una campanya de post-veritat que les qüestioni.

Cal ser molt més proactius que fins ara per gestionar aquestes noves realitats i alhora cal ser més transparents, més clars, més propers i més constants en la comunicació amb els nostres entorns per superar situacions com les viscudes per Mercadona o per Nutella.

2 Comments

  1. Juanjo

    Y, ahora que anda repuntando, ¿a quién le endosaremos el muerto de la acrilamida? ¿A Frito Lay? ¿A Nestlé Nespresso? ¿A Ordesa Blevit?

    Me da que no tiene remedio esto de la posverdad. La moral del ser humano siempre ha hecho aguas. Somos buenos y malos por naturaleza. O sea, que seguiremos mintiendo para perjudicar al otro al mismo ritmo que ello nos seguirá pareciendo éticamente reprobable. La diferencia sustantiva estriba en que el alcance de la mentira se nos ha hecho, de pronto y en adelante, poco menos que ilimitado. Parafraseando a Mark Twain, hemos de saber que hay cuatro clases de mentiras: las mentiras, las grandes mentiras, las estadísticas… y los bulos informáticos.

    Reply
    • Dolors Gordils

      De momento la crisis de la acrilamida está donde debe estar: con las crisis alimentarias. Pero esto puede cambiar en cualquier momento y cualquiera puede endosarle el muerto a un producto o empresa. Es esta incertidumbre la que hace necesario que las empresas estén preparadas para hacer frente a las crisis que pueden acecharles en tiempos de posverdad.Tenemos ante nosotros grandes retos comunicativos.

      Con tu permiso Juanjo, voy a hacer mía tu paráfrasis de Mark Twain. ¡Como siempre has dado en el clavo!

      Reply

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

“Blanes, vides arran de mar” és un curt documental, dirigit per l’equip de Síntesi i produït per l’Ajuntament de Blanes, que vol posar en valor la situació estratègica del port pesquer i la seva importància en l’entramat econòmic i social del municipi i de les...