Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Quatre errades que poden fer que no comuniquem bé

per | 17/05/2022 | Comunicació, General | 0 comentaris

Tots els que treballem en comunicació sabem que el simple fet de comunicar no significa que estiguem comunicant bé. Hi ha moltes variables que poden fer que el nostre missatge no arribi de forma correcta o fins i tot que es mal interpreti. Però si volem comunicar bé, com a mínim hem d’evitar aquests quatre errors:

  1. No ens entenen

El Ministerio de Ciencia e Innovación va publicar el 26 de abril una nota de premsa amb el següent titular: El IEO alerta del riesgo de un nuevo episodio de anoxia en el Mar Menor por el estado de eutrofización de la laguna

Que aixequi la mà qui sàpiga quin organisme és el “IEO” i què signifiquen les paraules “anoxia” i “eutrofización”! 

Si volem comunicar bé, és imprescindible que ens entenguin. En aquest cas, hauria resultat més eficient comunicativament titular la nota de premsa: El Instituto Español de Oceanografía alerta de posibles nuevos episodios de falta de oxígeno en el Mar Menor por exceso de materia orgánica. 

Oi que ara ho heu entès?

  1. El moment no és l’adequat

De la mateixa manera que no enviarem un e-mail el cap de setmana o no publicarem una piulada a les 4 de la matinada, és vital buscar el moment adequat per aconseguir la màxima repercussió en les nostres comunicacions. Els dimarts, els dimecres i els dijous són els dies ideals per comunicar, però sempre hem de tenir en compte l’actualitat informativa.

Com ho hem de fer? Primer, aprofitant les dates clau per enviar informació sobre la nostra organització. Posem un exemple: Palex va aprofitar el mes del tremolor essencial per difondre a premsa, web i xarxes socials el llançament de la primera pàgina web en espanyol dedicada a aquesta malaltia.

En segon lloc, però no pas menys important, cancel·lant si cal comunicacions previstes que poden passar desapercebudes perquè l’actualitat general (l’esclat d’una guerra, un atemptat, una pandèmia…) o l’específica del nostre sector (una crisi a la competència, un èxit rellevant…) els passa per sobre.

  1. No som coherents

La coherència és un factor decisiu per a l’èxit de la comunicació. Hem de ser conscients que tota l’organització i la seva activitat quotidiana estan en constant comunicació, des dels productes i serveis i fins el comportament  de les persones que integren l’organització, passant per les campanyes publicitàries. Tot. 

Això significa que no ens podem permetre el luxe de “dir” una cosa en les nostres campanyes de comunicació i “fer-ne” una altra de molt diferent. Aquesta coherència inclou no practicar el greenwashing, però també inclou accions tan quotidianes com la necessitat que tots els departaments d’una organització diguin el mateix, cosa que moltes vegades no succeeix.

  1. El missatge és inapropiat

El 2017, Adidas va enviar un e-mail als participants de la Marató de Boston. L’assumpte del missatge deia: “Congrats, you survived the Boston Marathon”. Aquest missatge va generar rebuig entre molts dels participants que encara tenien viu el record de l’atemptat del 2013 que va matar tres persones i en va ferir 260 més en la mateixa marató. Amb aquest missatge, Adidas només pretenia felicitar els corredors que varen acabar la marató, però hauria d’haver tingut en compte que era totalment inapropiat ateses les circumstàncies.

O sigui que és important que abans de comunicar ens preguntem: El meu missatge és clar? És apropiat? És coherent amb el relat de la meva organització? És un bon moment per difondre’l? I si tot i així no ho tens clar, deixa’t assessorar per un bon professional de la comunicació.

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena un nou espai de podcasting dedicat a la comunicació

Síntesi estrena un nou espai de podcasting dedicat a la comunicació

A la fotografia, Agustí Rodríguez Síntesi posa en marxa un nou espai en format podcasting on quinzenalment oferirà entrevistes amb responsables de comunicació d’empreses, institucions i organismes. Aquest nou espai, “Parlem amb Síntesi”, permetrà conèixer i...

Les newsletter com a eina de comunicació

Les newsletter com a eina de comunicació

Informació i vendes es confonen molt sovint Que aixequi la mà qui no rep diàriament al seu compte de correu electrònic alguna newsletter ja sigui informativa o de producte. És evident que cada matí quan obrim la tapa de l'ordinador i activem el nostre compte apareixen...

Twitter