En els últims 15 anys els continguts audiovisuals han experimentat una autèntica revolució provocada per l’arribada dels telèfons intel·ligents i els dispositius mòbils. Avui, ja no veiem els continguts visuals a la televisió, sinó que ho fem en els nostres telèfons intel·ligents i tauletes, quan volem i on volem.
Segons dades de l’estudi de Barlovento Comunicación, el consum de televisió a Espanya ha passat d’11,6 milions el 2015 a 9 milions el 2020 i l’edat mitjana dels espectadors se situa en 54 anys. A l’altra cara de la moneda, a mesura que baixa el consum de televisió augmenta el nombre d’usuaris de Youtube, que a Espanya ja són més de 31 milions o, el que és el mateix, un 82% dels espanyols consumeix continguts audiovisuals a Youtube.
Aquesta transformació cap a la comunicació digital ha posat la comunicació audiovisual a l’abast de qualsevol organització. Mai havia estat tan fàcil i econòmic produir contingut en vídeo. Avui, un empleat sense nocions de producció audiovisual pot generar continguts rellevants, impactants i originals amb el seu propi mòbil, però segueix sent necessari produir audiovisuals de qualitat alineats amb la nostra estratègia comunicativa.
El ventall de possibilitats no para de créixer: transmissions en directe del llançament dels nostres productes o serveis, demostracions en viu, webinars, testimonials, vídeo tutorials, vídeos motivacionals… La llista no para de créixer. De la mateixa manera que no paren de créixer els canals en els que podem difondre aquests continguts audiovisuals: xarxes socials (Instagram, Facebook, Twitter, Twitch…), missatgeria instantània, correu electrònic…
Són moltes les organitzacions que han pujat all carro i han incorporat els continguts audiovisuals per generar confiança, compromís i reputació. No obstant això, encara són poques les organitzacions que disposen d’un pla que determini la seva estratègia de comunicació audiovisual. Perquè produir vídeos, gravar-los i difondre’ls no vol dir que tenir una estratègia clara ni una comunicació coherent amb la resta d’accions de la nostra organització.
Quins són els objectius dels nostres continguts audiovisuals? Quins són els millors formats per aconseguir-los? Les nostres audiències en quins canals es troben? Si la nostra audiència està a Twitch per què encara no hi tenim un canal? La comunicació audiovisual de la meva organització està pensada i planificada o s’improvisa en funció de cada necessitat? La nostra organització té una marca audiovisual sòlida o a cada vídeo utilitzem un logo diferent? Quin tipus de música encaixa millor amb la nostra organització? Tots els nostres continguts audiovisuals tenen el mateix to?
Si volem conèixer la resposta a totes aquestes preguntes hem de disposar d’un pla de comunicació audiovisual. Sense ell, les nostres peces de vídeo navegaran sense rumb per l’ecosistema digital.
Foto de Donald Tong.
0 Comentaris