Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Penseu en els pòdcasts!

per | 15/11/2022 | Comunicació, General, Podcasts | 0 comentaris

El contingut online ha esdevingut, en els últims anys, el més demandat pel públic. I, d’entre l’online, els vídeos i els pòdcasts podríem dir que ja es consumeixen massivament. 

Segons el Digital News Report España 2022, quatre de cada deu internautes espanyols escolten pòdcasts, un 41%, tres punts superior al percentatge de 2021 (38%). El més interessant de la dada és que es manté estable des del 2018; per tant, podem dir que el consum de pòdcasts s’ha consolidat a Espanya. 

Hi ha tres factors fonamentals que expliquen aquest creixement i consolidació de l’audiència de pòdcasts:

  • En primer lloc, el canvi d’hàbits en el consum de continguts o, dit d’una altra manera, l’auge de consumir continguts a la carta, que ofereixen ja la gran majoria de cadenes de televisió i emissores de ràdio. 
  • En segon lloc, el confinament per la pandèmia de la COVID-19, que va fer créixer significativament no només el número d’usuaris sinó també el temps que els usuaris destinen a escoltar aquests arxius d’àudio. Segons The State of the Podcast Universe, el consum de pòdcasts va créixer un 25% durant la pandèmia; i un 70% dels usuaris de pòdcasts en va augmentar el temps d’escolta, segons EncuestaPod 2021
  • Per últim, el creixement i la consolidació de l’audiència de pòdcasts també s’explica per la major accessibilitat per als usuaris gràcies a la incorporació de plataformes com YouTube o Spotify. No és el mateix escoltar un pòdcast des d’una aplicació d’una ràdio en particular o a iVoox, que a YouTube o a Spotify, serveis molt incorporats al nostre dia a dia i que no requereixen haver de descarregar un programa específic.

Aquesta realitat situa els creadors de contingut -ja siguin televisions, ràdios o creadors amb la seva pròpia plataforma (influencers, streamers, youtubers, etc.)- davant de tres reptes que s’han de plantejar en els propers mesos perquè ja ara suposen un desafiament: 

  • La híper-segmentació de l’audiència. Cada vegada, les audiències estan més fragmentades i tenen interessos més diversos. És a dir, dia rere dia creix el número de grups d’audiència als quals ens dirigim, de manera que cada vegada s’han de destinar més recursos a identificar els interessos de cada grup i oferir-los aquells continguts que demanen i esperen.
  • Innovació de temàtiques i formats. Derivat de la híper-segmentació de les audiències, es presenta el segon repte. Els creadors de contingut hauran de pensar, per exemple, si introdueixen als seus pòdcasts un feedback amb els oients o si els fan participar d’alguna altra manera, si converteixen el pòdcast en una sèrie (té personatges i trames potents?, o, relacionat amb això, si introdueixen la ficció als pòdcasts, etcètera. 
  • Definició del model de negoci. Una determinació cabdal per a qualsevol creador de contingut és decidir si regala o cobra per oferir-lo. Els creadors de contingut han de decidir si es decanten per un model gratuït, de subscripció o híbrid. 

Des de Síntesi, per si serveix d’ajuda als creadors de contingut a l’hora de prendre una decisió davant d’aquests reptes, recollim dues dades: l’any 2021, la indústria dels pòdcasts va generar més de 1.000 milions de dòlars, segons un estudi de l’Agència de Publicitat Interactiva (IAB) dels Estats Units; i els temes especialitzats (ciència i tecnologia, economia i negocis, mitjans de comunicació o salut) i d’estil de vida són els més escoltats pels usuaris de pòdcasts, amb un 16% i un 15%, respectivament. 

Amb les dades d’aquest article sempre presents, el dia 23 de novembre estrenem la segona temporada del pòdcast sobre comunicació “Parlem amb Síntesi”, que conservarà l’esperit i la periodicitat de la primera. Cada 15 dies, oferirem un diàleg amb un destacat professional de l’àmbit de la comunicació i/o el periodisme, en un ambient distès i de complicitat. L’estat actual del periodisme i la comunicació, quines dinàmiques han canviat, els formats que s’han incorporat i les tendències que s’observen seran qüestions que centraran aquestes converses.

Us convidem a seguir-les!

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Notícies

Síntesi celebra 30 anys amb una gran festa

Síntesi celebra 30 anys amb una gran festa

Més de 150 persones ens van acompanyar a l’acte central de la celebració dels primers 30 anys de Síntesi: una festassa a l’Hotel Casa Fuster de Barcelona. L’acte va tenir moments per a la reflexió (sobre comunicació, és clar) i també per a la diversió, i va ser el...