Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

La comunicació no és un luxe

per | 12/07/2022 | Bones pràctiques, Comunicació, General | 0 comentaris

Tot sovint, tinc problemes per explicar als meus entorns més propers en què consisteix la meva feina com a comunicadora. Tot i que tothom comunica, en sigui conscient o no, la majoria no té clar què vol dir dedicar-se a la comunicació. La pregunta que més vegades em fan és: “Però així, tu què fas?”.  Hi ha moltes respostes a aquesta pregunta, però gairebé mai són definitives per als meus interlocutors, que solen fer cara de no entendre res del que els explico. 

Aquests dies, una experiència personal m’ha fet pensar en la responsabilitat que tenim els comunicadors de fer entendre als nostres entorns en què consisteix la nostra feina per tal que sigui reconeguda i valorada. Perquè tothom, individus, empreses o organitzacions, necessitem comunicar, i necessitem fer-ho bé si volem tenir èxit. Tant és si som una petita empresa, una multinacional o una organització sense ànim de lucre. La comunicació no és un luxe, sinó que és un actiu que cal gestionar.

Us posaré un exemple. Aquests dies he hagut de matricular el meu fill a primer de batxillerat en un nou institut. El 14 de juny, 9 dies abans de l’inici de la matriculació i 7 dies abans de la publicació de l’oferta final de places, rebem un e-mail amb l’assumpte URGENT: tria de matèries de modalitat i optatives, en què se’ns diu que en un termini de 24 hores hem d’omplir un formulari amb la tria de matèries de modalitat i optatives. Tot i que no entenem res (per què serveix aquest formulari?), l’omplim com podem, perquè sembla dissenyat per un alumne de P3, i creuem els dits esperant haver-ho fet bé i que el curs vinent el meu fill realment pugui fer les optatives que desitja.

Com que el nou institut ja s’ha posat en contacte amb nosaltres, esperem que ens enviï alguna comunicació sobre el procés de matriculació però, com que aquesta comunicació no arriba, consultem la pàgina web del centre i, oh sorpresa!, no està actualitzada. Aleshores, truquem per telèfon per demanar quina documentació cal dur i ens informen que necessiten original i còpia del DNI, de la targeta sanitària i del llibre de família.

Comença el període de matriculació, fem un forat en una complicada agenda laboral i mare i fill ens desplacem fins a l’institut amb totes les còpies i originals que ens han indicat. Fem cua a recepció, i quan és el nostre torn ens diuen que abans hem de passar per secretaria. Tornem a fer cua a secretaria, i quan és el nostre torn ens informem que, per matricular-nos, hem de baixar-nos una app i que després hem de tornar a secretaria perquè allà ens donaran el codi d’activació. Sortim del centre amb una app nova al telèfon i amb la sensació que ens han pres el pèl i que no comencem bé la nova etapa.

I què té a veure tot això amb la comunicació i la feina de comunicadora? Doncs molt! Perquè il·lustra d’una manera molt gràfica l’efecte de la no gestió de la comunicació. La matriculació és un moment clau per als centres educatius i les famílies i, si no es gestiona adequadament, pot generar, com ha sigut el cas, desinformació, incomprensió, desconfiança i frustració.  

Tot hauria estat diferent amb una bona gestió de la comunicació que proporcionés informació, confiança i satisfacció. En aquest cas, una bona gestió de la comunicació hauria pogut incloure:

  • Un e-mail de benvinguda al centre als preinscrits amb informació detallada del procés de matrícula, la documentació necessària, la compra de llibres i la justificació de la necessitat d’omplir el formulari abans de l’obertura oficial de la matriculació. Aquest e-mail, caldria enviar-lo amb temps suficient i no 24 hores abans amb un URGENT a l’assumpte.
  • Actualització a la pàgina web de l’institut del procés de matriculació 22-23.
  • Informació a tot el personal que atén el telèfon del procés de matriculació i documentació a presentar per tal de no facilitar informacions errònies.
  • Informació de la possibilitat de fer la matriculació on-line, acompanyada d’un vídeo tutorial de com fer-ho correctament.

Això és el que fem els de comunicació. Com explicava Jordi Martínez fa uns dies en el seu article, posem ordre i fem arribar la informació d’empreses i organitzacions d’una manera planificada, clara, ordenada, útil i eficient. Per fer-ho, utilitzem tots els canals i recursos al nostre abast. Quan ho fem bé, la nostra feina sol passar desapercebuda; però quan ho fem malament, pot tenir conseqüències molt importants. I com heu vist, cap organització, sigui gran o petita, pot permetre’s el luxe de no gestionar la comunicació.

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena un nou espai de podcasting dedicat a la comunicació

Síntesi estrena un nou espai de podcasting dedicat a la comunicació

A la fotografia, Agustí Rodríguez Síntesi posa en marxa un nou espai en format podcasting on quinzenalment oferirà entrevistes amb responsables de comunicació d’empreses, institucions i organismes. Aquest nou espai, “Parlem amb Síntesi”, permetrà conèixer i...

Les newsletter com a eina de comunicació

Les newsletter com a eina de comunicació

Informació i vendes es confonen molt sovint Que aixequi la mà qui no rep diàriament al seu compte de correu electrònic alguna newsletter ja sigui informativa o de producte. És evident que cada matí quan obrim la tapa de l'ordinador i activem el nostre compte apareixen...

Twitter