Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Impaciència, exigència i sobreinformació: un còctel explosiu

per | 23/11/2021 | Comunicació, Comunicació estratègica, General | 0 comentaris

L’altre dia vaig veure a la televisió l’espot de la nova empresa que promet dur-te la compra a casa en deu minuts, i per això les seves treballadores i repartidors corren pels passadissos i pels carrers a contrarellotge.

De veritat algú NECESSITA que li portin la compra a casa en DEU MINUTS?

Vivim immersos a la societat de la (des)informació, del clickbait, del titular incendiari, del minut a minut i de la voràgine informativa. És més important qui ho diu primer que qui diu tota la veritat. I aquesta dinàmica s’ha instal·lat a tots els àmbits de la societat.

Ens hem tornat més impacients, més exigents i més intolerants i a més ens sentim tan informats que donem lliçons al metge, al professor dels nostres fills, al dependent de la botiga de mòbils i al nostre veí, sobre aspectes tan diversos que de vegades ni tan sols tenen a veure amb la nostra professió i, a priori, amb el nostre àmbit d’experiència.

I els que ens dediquem a la comunicació ho patim de manera diària. Ens demanen les coses “per ahir”, que estiguin “impecables i en 3 idiomes” i a més ens diuen “com ho hem de fer” perquè ja ho han llegit en diferents blogs i fòrums molt importants o els ho ha dit un amic en un dinar o el veí a l’ascensor.

A més, la immediatesa combina molt malament amb el rigor i l’eficàcia. En comunicació, gairebé sempre és tan important el que es diu que com es diu, i això requereix de temps i reflexió. Els missatges importants, com el cafè, cal reposar-los. I de vegades fins i tot repensar-los. I contrastar-los, i recolzar-los amb dades objectives i certeses, i fins i tot amb imatges i infografies, per aconseguir que la gent ho entengui, no tan sols que ho reenviï o ho deixi en “vist”.

Quan parlem de “comunicació estratègica” ens referim a dissenyar un conjunt d’accions, calendaritzades en el temps, per assolir uns determinats objectius a curt i mitjà termini, mitjançant determinats suports i canals propis, guanyats i pagats. I aquesta estratègia la gestionen els professionals de la comunicació i els seus equips, tant interns com a externs.

Vindria a ser el “qui és sabater, que faci sabates” però en versió 4.0. Però és clar, de comunicació, com de futbol, ​​tothom en sap, i ara a més hi afegim una capa d’impaciència i immediatesa.

Com diu una bona amiga meva: “si no tenim deu minuts diaris per aturar, respirar o meditar… és que en necessitem vint”. Reivindiquem novament l’art de tenir una mica de paciència i de ser una mica menys exigents i més tolerants.

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Notícies

Síntesi celebra 30 anys amb una gran festa

Síntesi celebra 30 anys amb una gran festa

Més de 150 persones ens van acompanyar a l’acte central de la celebració dels primers 30 anys de Síntesi: una festassa a l’Hotel Casa Fuster de Barcelona. L’acte va tenir moments per a la reflexió (sobre comunicació, és clar) i també per a la diversió, i va ser el...