Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

“És la comunicació, estúpid”

per | 28/06/2022 | Comunicació, Comunicació corporativa, General | 0 comentaris

Un 90% dels directors generals consideren que la comunicació és molt important en les organitzacions, i 3 de cada 10 donen una puntuació de màxima importància. És un dels resultats de l’estudi L’estat de la comunicació a Espanya, elaborat per Dircom.

Al post d’aquesta setmana farem una mica d’introspecció, d’autoanàlisi. Bé, que ningú s’espanti… Es tracta simplement de mirar-nos una mica a nosaltres mateixos, els comunicadors, uns professionals que hem despertat al segle XXI amb la consciència que som realment imprescindibles. Diria que fem bona la dita de Woody Allen: “M’ha costat 20 anys tenir èxit de la nit al dia”. A nosaltres només ens ha costat 20 segles. Però el cas és que som aquí. Ajudant a interpretar aquest món tan complex, explicant el que fan entitats públiques i privades perquè tothom ho pugui entendre i essent garants de la veracitat de la informació que circula infinita per canals també gairebé infinits. 

En fi, avui fem cinc cèntims de la radiografia sobre nosaltres que fa l’associació que ens aglutina, l’associació Dircom, que ha recollit en l’estudi L’estat de la comunicació a Espanya. Destaca que els anys de pandèmia han fet evident la importància de la comunicació en les entitats i organitzacions. Així, 7 de cada 10 directors generals valoren en més de 4 sobre 5 la importància de la funció de la comunicació en les organitzacions. De fet, 3 de cada 10 donen una puntuació de 5, de màxima importància, quan en l’anterior estudi prepandèmia només 1 de cada 10 CEO ens donava un 5 de màxima valoració.

En aquests moments, un 90% dels directors de comunicació reporten directament als directors generals o als comitès de direcció, contribuint així a la presa de decisions de les entitats. 

L’estudi recull que un 15% de les organitzacions ho fan de forma excel·lent en comunicació, d’acord amb un model europeu (European Communication Monitor (ECM)). Excel·lent vol dir que tenen una molt alta puntuació tant en valors d’influència interna com de projecció externa. I què tenen de semblant aquests professionals que ho fan perfecte? Doncs gairebé tots estan directament vinculats als directors generals i/o formen part dels comitès de direcció (97%) i prenen decisions sobre el volum i la distribució del seu propi pressupost així com de la definició de l’estratègia de comunicació, i fan menys tasques operatives.

En gairebé totes les organitzacions excel·lents, la comunicació hi és o bé amb una direcció pròpia (Direcció de Comunicació) o bé formant part de la direcció general, i només en un 5% es troba “diluïda” en altres àrees com els Recursos Humans o el Màrqueting.

Dades i sostenibilitat, el focus del present i el futur

Segons l’estudi,  els temes estratègics més rellevants per als dircoms són:

  • Usar el big data i els algoritmes per contribuir a una millor comunicació
  • Integrar i/o alinear la sostenibilitat social, ambiental i la governança
  • Enfortir el rol de la comunicació per contribuir a la presa de decisions dels alts directius

Pel que fa a les funcions més importants, encara destaca la comunicació online i els social media (54%), tot i que ha baixat en 10 punts en relació a la dada de 2017. En segon lloc apareix tot el que fa referència a la sostenibilitat, que passa del 27 al 42% quant a importància. La creació i gestió d’esdeveniments (36%) i les activitats de relacions amb institucions i lobbying (12%) són també ocupacions rellevants.

Més valorats… però amb salaris congelats

Els comunicadors en les empreses són sobretot dones -56,5% enfront del 43,5% d’homes- i tenen una edat mitjana del voltant dels 50 anys. Un 99%, amb estudis universitaris. I pel que fa als salaris, 6 de cada 10 cobren menys de 60.000 euros l’any, sense canvis en relació a l’últim estudi prepandèmia (sobre 2017). Un 10% tenen un salari superior als 100.000 euros anuals. Aquí sí que, segur, encara tenim camí per recórrer. 

[Gràfics d’elaboració pròpia a partir de les dades de l’estudi L’estat de la comunicació a Espanya]

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena un nou espai de podcasting dedicat a la comunicació

Síntesi estrena un nou espai de podcasting dedicat a la comunicació

A la fotografia, Agustí Rodríguez Síntesi posa en marxa un nou espai en format podcasting on quinzenalment oferirà entrevistes amb responsables de comunicació d’empreses, institucions i organismes. Aquest nou espai, “Parlem amb Síntesi”, permetrà conèixer i...

Les newsletter com a eina de comunicació

Les newsletter com a eina de comunicació

Informació i vendes es confonen molt sovint Que aixequi la mà qui no rep diàriament al seu compte de correu electrònic alguna newsletter ja sigui informativa o de producte. És evident que cada matí quan obrim la tapa de l'ordinador i activem el nostre compte apareixen...

Twitter