Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

El perquè del rebuig social a projectes amb impacte al territori

per | 1/06/2021 | Comunicació estratègica | 0 comentaris

D’un temps ençà, hem vist com s’incrementava el rebuig social a projectes, infraestructures o serveis, especialment a aquells que poden tenir un impacte al territori. Però, poques vegades ens preguntem les raons o motivacions d’aquesta actitud contrària a qualsevol instal·lació. En la majoria de casos, atribuïm el rebuig als canvis d’hàbits socials o a un compromís més gran de les persones amb l’entorn i a la seva militància contra tot allò que faci olor de grans empreses o a capital. Poques vegades anem més enllà i ens plantegem realment d’on sorgeix aquesta negativa o aquesta oposició.


Les complexitats socials actuals fan que, més que mai, sigui necessari adaptar les estratègies de comunicació per a dotar-les d’una sensibilitat especial vers la societat. Avui, és clau saber què pensen, què opinen i què diuen les persones de l’entorn de la nostra activitat. Però massa sovint, cometem l’error de dirigir-nos a aquestes persones per imposar-los el nostre relat, sense escoltar-los prèviament. Podríem dir que la clau de la comunicació relacional avui és l’escolta. Escoltar i dialogar s’han convertit en elements essencials per a garantir l’èxit d’alguns projectes o la pervivència d’algunes activitats.

I escoltant i dialogant, com a base per a futures estratègies d’actuació, ens adonarem que, en moltes ocasions, la base d’una negativa és la manca d’informació, un projecte mal explicat o poc explicat i la poca atenció dedicada a les persones. Vulguem o no vulguem, avui és impossible executar una actuació al territori o dur a terme determinades activitats sense el vistiplau de la societat. Ja podem planificar grans infraestructures necessàries, grans equipaments cabdals per al desenvolupament d’un territori o la implantació de grans indústries o activitats que, si no tenim el beneplàcit social, difícilment tiraran endavant, fins i tot comptant amb totes les autoritzacions i suports administratius necessaris.

Com actuar per evitar el rebuig?

Per tant, a l’hora de plantejar una estratègia per tirar endavant un projecte o una activitat és imprescindible:
1. Identificar de manera clara de tots els interlocutors de l’entorn del projecte. 
2. Procés d’escolta activa i de diàleg.
3. Diagnosi de la situació.
4. Pla d’acció. 

Si no ho fem així, i dissenyar el projecte sense tenir en compte els entorns és un error de càlcul que estan reproduint moltes empreses, que expliquen els projectes quan aquests ja s’estan tramitant i poca cosa s’hi pot fer. Aquesta manera de fer suposa uns costos econòmics i reputacionals altíssims.

No podem conformar-nos amb el concepte, àmpliament estès, que avui la societat és molt més intolerant i que va en contra del capital i del progrés. La societat vol el que ha volgut sempre: transparència, informació, diàleg, atenció i flexibilitat. El que no serveix avui són els plantejaments inamovibles de moltes empreses que es neguen a entendre que avui el poder ja no rau en la seva teulada, sinó en la gent. Avui, agradi o no, tots som líders d’opinió, mitjans de comunicació i fonts d’informació molt més creïbles que qualsevol empresa o corporació.
Les activitats, els projectes o els negocis que requereixen una implantació al territori necessiten prèviament el vistiplau d’aquest territori i això només s’aconsegueix escoltant, dialogant i tenint en compte l’opinió de les persones. Menystenir-les, no considerar-les o prescindir de les persones fa inviables molts projectes.

El no, no neix capriciosament, el no neix de les mancances i sovint aquestes mancances tenen el seu origen en la cultura empresarial de creure que el més important és allò nostre i no allò que pensen els altres. Som el que som més allò que pensen i creuen els altres, aquest és el principi de la comunicació avui.

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Notícies

Síntesi celebra 30 anys amb una gran festa

Síntesi celebra 30 anys amb una gran festa

Més de 150 persones ens van acompanyar a l’acte central de la celebració dels primers 30 anys de Síntesi: una festassa a l’Hotel Casa Fuster de Barcelona. L’acte va tenir moments per a la reflexió (sobre comunicació, és clar) i també per a la diversió, i va ser el...