Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Informació per combatre els rumors

per | 8/06/2021 | Comunicació estratègica, Comunicació interna | 0 comentaris

L’altre dia em vaig trobar amb una amiga. Estava molt preocupada perquè li havia arribat el rumor que la direcció de la seva empresa estava preparant una important reestructuració segons la qual l’àrea que dirigeix perdria algunes de les seves competències en benefici d’una altra àrea. Com us podeu imaginar, aquesta amiga no tenia cap informació oficial sobre la reestructuració ni les seves afectacions, però davant dels insistents rumors, la seva preocupació no parava de créixer. 

Feia setmanes que no dormia bé donant-hi voltes. Per què l’empresa volia reestructurar una àrea que havia demostrat que funcionava? Per què el seu cap no n’hi havia dit res? Com l’afectaria la reestructuració? I al seu equip? Hauria de canviar d’àrea? Quines serien les seves competències? Hi havia algú a l’organització interessat a perjudicar-la? 

Aquestes eren algunes de les preguntes que cada dia la turmentaven i a les quals, segons em va explicar, dedicava cada dia gran part del seu temps. Ara es reunia informalment amb altres caps per veure què sabien de la reestructuració, ara preparava arguments per defensar la seva posició, ara fomentava el rumor amb converses als passadissos i per whatsapp, ara parava l’orella per veure què podia esbrinar, ara veia fantasmes on no n’hi havia (o potser si)…I com ella, tota l’organització. Aquesta amiga no entenia per què l’empresa no havia fet cap comunicat oficial i es mantenia en silenci, tot i l’evidència del mal clima laboral que aquesta situació estava provocant i les afectacions a la productivitat.

Conseqüències d’un rumor mal gestionat

Els rumors formen part de totes les organitzacions i són un clar exemple de comunicació informal no controlada per la direcció. Tot i que no sempre són negatius, és important intentar gestionar-los, ja que un rumor mal gestionat pot:

  • Afavorir un clima negatiu de treball.
  • Provocar una pèrdua de confiança entre els equips de treball i els seus líders.
  • Disminuir la productivitat i l’eficiència.
  • Desmotivar el personal.
  • Fomentar les males relacions entre les persones de l’organització.
  • Provocar conflictes laborals com vagues, manifestacions…

Per contra, no hi ha una manera més eficaç per desmuntar un rumor que la informació i la transparència per part de les organitzacions i dels seus líders.  Si l’organització on treballa la meva amiga, hagués informat sobre els plans i els motius de la reestructuració, tots els rumors s’haurien pogut evitar, i, fins i tot, s’hauria pogut implicar d’una manera positiva a la plantilla que sabria cap on va l’organització i com podien contribuir a arribar-hi. 

Davant de situacions com aquesta, és imprescindible que les organitzacions disposin d’una estratègia de comunicació que defineixi els missatges a difondre, la persona que els difondrà, el moment en el qual els farà públics i com els farà públics per tal d’anticipar-se a possibles rumors i liderar la comunicació.

Aquest lideratge comunicatiu és la clau de volta per mantenir la confiança dels treballadors, motivar-los i afavorir un clima positiu de treball.

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Les newsletter com a eina de comunicació

Les newsletter com a eina de comunicació

Informació i vendes es confonen molt sovint Que aixequi la mà qui no rep diàriament al seu compte de correu electrònic alguna newsletter ja sigui informativa o de producte. És evident que cada matí quan obrim la tapa de l'ordinador i activem el nostre compte apareixen...

Twitter