Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

4 maneres com la intel·ligència artificial ens ajudarà a comunicar millor 

per | 24/01/2023 | Comunicació, General | 0 comentaris

La paraula de l’any 2022, segons la Fundació Fundéu, va ser intel·ligència artificial. I és que d’un temps ençà, la trobem fins a la sopa. Sigui pels increïbles avenços que es van assolint en aquesta matèria, sigui pels dubtes ètics que planteja, la intel·ligència artificial ha arribat a les nostres vides i no deixa de meravellar-nos amb tot el que té per oferir-nos. Els assistents de veu com Siri i Alexa, els xat bots que trobem a moltes pàgines web, les recomanacions musicals d’Spotify, les indicacions de Google Maps i tantes altres aplicacions d’IA ja formen part de la nostra vida. Però la intel·ligència artificial va molt més enllà d’aquestes aplicacions quotidianes i, ben aviat, cap comunicador hi podrà renunciar. En aquest article t’expliquem 4 maneres com la intel·ligència artificial ens ajudarà a comunicar millor.

  1. Creació de continguts.

Els ordinadors són, cada cop més, capaços de processar, organitzar i publicar contingut d’una manera similar a la humana. Sí, els ordinadors ben aviat faran molta feina que avui encara fem els comunicadors. Per sort, seran feines sense valor afegit que no posen en perill la nostra professió, però que sí que la faran més fàcil i que ens deslliuraran de tasques rutinàries, avorrides i, algunes, només possibles d’assolir per una màquina. 

Vegem-ne un exemple. El maig de 2021, RTVE va utilitzar per primer cop, en una prova pilot, un sistema d’intel·ligència artificial per a la redacció de notícies sobre les eleccions autonòmiques a la Comunitat de Madrid. La IA va donar cobertura a 5.000 municipis de menys de 1.000 habitants i va crear 2.583 notícies amb una mitjana de 500 paraules cadascuna. Quants redactors haurien calgut per fer aquesta cobertura mediàtica? Tants, que aquests municipis s’haurien quedat orfes d’informació sobre les eleccions. La prova pilot es va fer de manera privada, però aquest 2023 RTVE preveu fer la cobertura de les eleccions municipals amb aquest sistema. 

No us sembla al·lucinant? A nosaltres, molt. I per això hem començat a explorar les possibilitats que ens ofereix la intel·ligència artificial en la creació de continguts. Us en mantindrem informats!

  1. Difusió de continguts personalitzats.

La intel·ligència artificial no només és capaç de crear continguts, també representa una gran oportunitat per difondre’ls de manera 100 % personalitzada en funció de les necessitats, els interessos i els canals preferits de cadascuna de les persones que formen els nostres públics. Analitzar la seva activitat individual i predir què interessarà més, o crear perfils únics per millorar contínuament les recomanacions basades en les preferències personals, serà possible fins a l’infinit. I per sort, no ho haurem de fer els comunicadors.

Un exemple és el servei intern de notícies de Siemens, Coffee Mug. Aquesta plataforma d’IA permet personalitzar els continguts que reben diàriament les 370.000 persones que treballen a la multinacional alemanya en funció dels seus interessos i les seves necessitats. “Cada empleat té l’autoritat per decidir per si mateix què és rellevant per a ell, quan vol llegir els seus missatges i quant de temps vol dedicar-hi. El ristretto per a una visió general de cinc minuts, el lungo amb un temps de lectura de deu minuts o l’americà per a una visió general més detallada de 15 minuts. Totes les notícies que necessita en un sol lloc. I disponible a tots els dispositius mòbils i fora de la xarxa de Siemens”, explica Anna Lisa Becher, consultora sènior d’ecosistema digital intern de Siemens.

3. Automatització de tasques mecàniques.

Gràcies a la intel·ligència artificial, els departaments i les consultories de comunicació ens veurem alliberats de totes aquelles tasques senzilles que es poden estandarditzar, deixant-nos més espai per a la creativitat i les tasques realment importants. Etiquetar i classificar fotos i vídeos, arxivar documents i tot tipus de tasques feixugues i rutinàries deixaran de formar part de les tasques diàries de molts dels professionals de la comunicació.

Un dels meus propòsits pel 2023 – és un propòsit de cada any! – és tenir ben endreçat el meu arxiu de documents i fotografies. Ho aconseguiré sense l’ajut de la intel·ligència artificial?

4. Prevenció de crisis i seguiment de la reputació a temps real.

Com sabem tots els que ens dediquem a la comunicació de crisi, la millor manera d’evitar una crisi és prevenir-la. I per fer-ho és fonamental monitoritzar, analitzar i interpretar contínuament el que es diu de nosaltres per poder actuar de manera ràpida i adequada. La intel·ligència artificial ens permet detectar corrents d’opinió, tendències, prendre decisions i actuar preventivament per protegir la nostra reputació gràcies a una detecció precoç dels riscos.

Certament, s’obre un univers de noves oportunitats per als comunicadors. A Síntesi ja treballem per no deixar-les escapar!

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

“Blanes, vides arran de mar” és un curt documental, dirigit per l’equip de Síntesi i produït per l’Ajuntament de Blanes, que vol posar en valor la situació estratègica del port pesquer i la seva importància en l’entramat econòmic i social del municipi i de les...