Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

10 claus de comunicació que hem après el 2020

per | 12/01/2021 | Bones pràctiques, Comunicació, General | 0 comentaris

Mirat amb perspectiva, el 2020 va ser un any de grans lliçons per a la comunicació corporativa, lliçons que ens haurien de servir, aquest 2021, per a fer un pas de gegant en les polítiques de comunicació de les organitzacions. La comunicació s’ha demostrat com una peça clau a l’hora d’afrontar situacions imprevisibles i de facilitar la pervivència de negocis i activitats. Gràcies en part a la comunicació proactiva s’ha superat un 2020 nefast per a la salut mundial i per a l’economia global i tots els aprenentatges d’aquesta experiència haurien de servir ara per dur la comunicació a un nivell superior dins les empreses i les organitzacions.

Els millors aprenentatges del 2020

Però, realment, què hem après de la comunicació el 2020? De totes les experiències viscudes i analitzades hem seleccionat deu claus que ens poden ajudar a millorar les polítiques i estratègies de comunicació i que es tradueixen en:

  1. La comunicació ha de ser proactiva, ha de prendre la iniciativa si no volem que els esdeveniments ens superin. En la societat actual tot va massa ràpid i seguir el ritme és gairebé impossible, per això és important marcar un rumb i una velocitat i imposar el nostre propi calendari de comunicació.
  2. La comunicació ha de tenir en compte les persones. Les persones són la clau, les de dins i les de fora. Escoltar-les, saber què pensen, saber què necessiten, saber què volen és essencial per a garantir l’èxit de la comunicació. Avui ja no és possible una comunicació unidireccional, la clau radica en la comunicació bidireccional, de tu a tu. L’interlocutor ha de saber que el seu missatge ens arriba, que se l’escolta.
  3. La comunicació ha de ser pràctica i interessant. Allò que expliquem ha de ser interessant i útil, ha d’aportar valor afegit pels nostres interlocutors. Ja no té cap sentit comunicar per comunicar, cal dir quelcom que generi l’interès dels nostres entorns. Els continguts que emetem han d’explicar coses, han d’aportar coneixement i generar valor. Durant el 2020 la informació de servei de les organitzacions ha estat cabdal per a mantenir connectats els diferents públics.
  4. És possible comunicar amb mitjans propis. Les empreses i organitzacions han de disposar de canals propis de comunicació que els garanteixin arribar als seus públics i a tots els seus interlocutors i això no s’aconsegueix en un tres i no res, cal perseverança i trobar els canals adequats per a dirigir-se als diferents públics, al marge dels mitjans de comunicació que ja no garanteixen aquesta connexió amb tots els nostres entorns.
  5. Els negocis han de tenir valors. Les polítiques de compromís social de les organitzacions han d’estar relacionades amb els negocis i aquests han d’aportar valor a la societat. Aquelles activitats que no ajuden les persones difícilment sobreviuran en un món on el ciutadà és exigent, compromès, militant i intolerant amb determinades pràctiques. Les empreses han de comunicar els valors que estan associats a les seves activitats.
  6. Tothom comunica. Avui tots els membres d’una organització comuniquen i comuniquen alhora i no sempre comuniquen el mateix. Per això és essencial alinear i compartir els missatges de la nostra empresa i fer-los arribar a tots els nivells de l’organització.
  7. Calen bons portaveus. En els moments rellevants hem vist la importància que adquireixen els bons portaveus, persones capacitades, empàtiques, amb el coneixement i formades per traslladar els valors i els missatges de l’organització que representen. Un mal portaveu pot enfonsar una bona comunicació.
  8. La comunicació ha de ser constant. Una de les claus de la bona comunicació és que aquesta avui no pot ser intermitent, ha de ser continuada, constant en el temps. La comunicació esporàdica no funciona perquè no permet mantenir una connexió permanent amb els diferents públics.
  9. Veritat, humilitat i transparència. Hi ha tres conceptes que han d’acompanyar sempre la comunicació corporativa i és que aquesta ha de ser veraç, ha de ser humil i ha de ser transparent per poder ser creïble, per poder generar confiança i per poder arribar a la gent.
  10. Analitzar i aprendre constantment. No serveix de res haver viscut una situació com la del 2020 si no som capaços de treure conclusions, de visibilitzar els errors i d’aprendre de la pròpia experiència. La millora constant de la comunicació s’ha d’alimentar de l’aprenentatge continu i per tant, de l’anàlisi permanent.

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

“Blanes, vides arran de mar” és un curt documental, dirigit per l’equip de Síntesi i produït per l’Ajuntament de Blanes, que vol posar en valor la situació estratègica del port pesquer i la seva importància en l’entramat econòmic i social del municipi i de les...