Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Una gran passa per a la comunicació interna a les administracions públiques

per | 4/02/2025 | Blog, Comunicació, Comunicació interna, General, Sintesi 30 anys | 0 comentaris

Els professionals de la comunicació interna comencem l’any amb una bona notícia. El Govern de la Generalitat de Catalunya ha creat un programa per a la implantació d’una estratègia de comunicació interna. Amb aquesta iniciativa, la Generalitat, per fi, reconeix el valor d’aquesta disciplina que, encara avui, no té ni el reconeixement ni la legitimitat ni el prestigi que es mereix a les diferents administracions públiques catalanes, com vam poder comprovar en el I Estudi de Comunicació Interna als Ajuntaments de Catalunya, impulsat per Síntesi. 

Segons l’Idescat, la Generalitat de Catalunya tenia l’any 2022 un total de 243.762 persones treballadores. Persones amb responsabilitats molt diverses, repartides per tot el país amb les quals, fins ara, el govern no tenia una estratègia de comunicació interna. Com a professional de la comunicació, aquesta situació sempre m’ha semblat una veritable anomalia i m’ha fet plantejar moltes preguntes.

Com coneixen els treballadors la visió, el propòsit i els valors de la institució i els traslladen a la ciutadania i a la seva feina diària? Com s’assegura que els missatges interns arriben amb coherència i alhora motiven els equips? Quines eines tenen els responsables de cada departament per traslladar informació estratègica als seus equips? Com pot el Govern fomentar el sentiment de pertinença en una plantilla tan diversa i dispersa geogràficament? Com pot ser eficient sense comunicar-se estratègicament amb els seus equips?

Personalment, la resposta a aquestes preguntes les tinc molt clares. Cap organització, pública o privada, pot ser eficient i donar el màxim d’ella mateixa sense una bona comunicació interna. I per què ho dic, això? Al llarg dels nostres 30 anys d’experiència, a Síntesi hem fet molts plans i estratègies de comunicació interna i l’escenari inicial sempre és molt similar: desinformació, rumors, confusió, falta de coordinació, baixa motivació entre els equips i, en conseqüència, pèrdua de confiança i d’eficiència. 

Sense una comunicació interna ben estructurada, els objectius estratègics es dilueixen, les persones no entenen el seu rol dins de l’organització i es perd l’oportunitat de generar un sentiment de pertinença que és clau per al compromís i la productivitat. Per això, la comunicació interna no és només una eina operativa; és un element fonamental per construir una cultura organitzativa sòlida i garantir que tothom rema en la mateixa direcció. És per això que aquesta iniciativa és tan important i necessària. 

Des d’aquí, vull aprofitar per felicitar el Govern de la Generalitat de Catalunya i encoratjar-lo en aquest camí que ara tot just comença. Té al davant un repte majúscul que, sens dubte, no serà fàcil i es trobarà amb nombrosos obstacles, inclosa la resistència d’algunes persones de la plantilla que poden percebre la comunicació interna com una tasca innecessària o una pèrdua de temps. No deixeu que les dificultats us facin enrere! 

La comunicació interna ben gestionada és una inversió clau per construir una organització més cohesionada, eficient i alineada. I el vostre exemple, ben segur que encoratjarà a altres administracions públiques a apostar per la comunicació interna. 

Gràcies per posar la comunicació interna al lloc que es mereix!

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Notícies

Síntesi celebra 30 anys amb una gran festa

Síntesi celebra 30 anys amb una gran festa

Més de 150 persones ens van acompanyar a l’acte central de la celebració dels primers 30 anys de Síntesi: una festassa a l’Hotel Casa Fuster de Barcelona. L’acte va tenir moments per a la reflexió (sobre comunicació, és clar) i també per a la diversió, i va ser el...