Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Tornem-hi?

per | 8/09/2023 | Comunicació, General | 0 comentaris

La pandèmia de la COVID segurament no ha canviat les nostres vides com ens pensàvem que ho faria. No som millors persones (tampoc necessàriament pitjors), no hem construït una societat més igualitària i tampoc hem aprés a gaudir dels petits plaers de la vida. Si abans del març del 2020 no ens emocionava anar a cal barber, segurament tampoc ho farà ara. 

Però hi ha una cosa que sí ha canviat indiscutiblement i que afecta el dia a dia de moltes de les persones que fem feina en un despatx: el teletreball. Despertar-se, esmorzar (o no), arreglar-se, anar fins a un edifici on hi treballen més persones i passar-hi 6, 8, 10, n- hores fent feina (o escalfant una cadira) no és necessàriament l’única manera d’estar vinculat laboralment amb una empresa.

La COVID ens va dur el teletreball i el teletreball va entusiasmar moltíssimes persones. I els departaments de RRHH van regular-lo fent protocols i normes que deien quan calia seguir la seqüència anterior o quan ens podíem saltar el pas d’anar fins a un edifici (i també el d’arreglar-nos, no ens enganyem). Vam conèixer Zoom, Teams, Meet i una infinitat d’aplicacions que ja formen part del nostre dia a dia.

Però de cop i volta, el teletreball ha deixat d’entusiasmar. Si més no a alguns gerents i directors que d’uns mesos ençà estan fent sonar el xiulet. Andy Jassy, CEO d’Amazon, ja ha advertit que cal tornar a la presencialitat o targeta roja i expulsió. Així de fort estan xiulant alguns gegants tecnològics!

Raons de productivitat a banda, que potser no toquen en un blog de comunicació, sí que podem observar avantatges comunicatives de la feina presencial (i del corresponent cafè a mig matí o del pelegrinatge a la font per omplir l’ampolleta d’aigua):

  • Transmet la cultura de l’empresa a tots els professionals -especialment als nouvinguts- d’una manera molt més natural, eficient i memorable. 
  • Impulsa el sentiment de pertinença, tant pel fet de comptar amb un espai comú com pels rituals propis de qualsevol tribu: els vermuts d’aniversari, la quiniela dels divendres, la conversa d’ascensor, etc.
  • Genera relacions de confiança més sòlides i vincles emocionals. La interacció cara a cara en un entorn comú fomenta una col·laboració més efectiva entre els membres d’un equip.
  • Millora els processos de feedback, que també esdevenen més naturals i sincers.
  • Facilita la innovació i la creativitat gràcies a un context menys rígid que una videotrucada i l’espontaneïtat de moments de distensió compartits.

Curiosament Amazon, que té en l’explotació de dades una de les claus del seu model de negoci, no pot respondre amb dades purament objectives la raó que justifica el retorn a la presencialitat. Doncs això, en comunicació 2+2 no sempre fa 4.

Per cert, un altre dels gegants tecnològics que aposta per tornar a les oficines és precisament Zoom. Seria bo saber si tenen contemplat un escenari així en el seu Manual de Crisi!

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

“Blanes, vides arran de mar” és un curt documental, dirigit per l’equip de Síntesi i produït per l’Ajuntament de Blanes, que vol posar en valor la situació estratègica del port pesquer i la seva importància en l’entramat econòmic i social del municipi i de les...