Quantes vegades hem sentit aquesta frase, en tot tipus d’empreses i organitzacions? És realment així? És sempre un problema de comunicació, o tendim a ‘matar el missatger’?
Anem a pams: si bé és cert que, en qualsevol escenari de crisi, la comunicació és una eina decisiva per corregir o empitjorar la situació, no sempre és l’arrel de la situació en si, més aviat al contrari. A més, el terme ‘comunicació’ tendeix a ser difús, una mena de calaix de sastre on hi cap tot.
La comunicació no sempre és la culpable
En l’àmbit intern, un mal clima laboral, una situació d’estrès continuat, de desmotivació dels empleats o de fugida de talent, és un problema de gestió dels recursos humans, no de comunicació interna.
Tindrem un problema de comunicació interna en el cas d’opacitat, poca claredat o percepció de poca transparència en la comunicació amb els empleats, aquí sí tindrem un problema de comunicació. I haurem de dissenyar accions i polítiques per corregir aquesta situació, que passaran necessàriament per la implicació de l’alta direcció.
Una mala notícia no és mala comunicació
En l’àmbit extern, una mala notícia – desinversions, ERO, fraus, caiguda de vendes o problemes de producció – serà sempre una mala notícia, i la comunicació pot contribuir a donar context i explicacions al fet, a mitigar el seu impacte en el públic, però seguirà essent una mala notícia, no una mala comunicació.
En el cas d’una bona notícia, si l’empresa no sap capitalitzar-la, fer-la arribar al públic i convertir-la en un fet transcendent, sí tindrem un problema de comunicació i haurem d’analitzar si el ‘tempo’ o l’acció triada han estat les adequades. De vegades, una bona notícia mal comunicada passa desapercebuda i, efectivament, és un problema de comunicació.
En l’àmbit de la reputació, és a dir, de la confiança i la credibilitat de l’empresa o organització, és on la comunicació té un paper protagonista. Una mala reputació és fruit de la desconfiança i el descrèdit i aquí, la comunicació juga un paper essencial.
Dissenyar un pla estratègic que integri els objectius de negoci de l’empresa, acompanyar-lo d’un bon pla de continguts i definir bé les accions a desenvolupar, tant internes com externes, és la tasca fonamental de l’àrea de comunicació de l’empresa. I això sí contribueix de manera decisiva al seu prestigi i reputació.
Deixem de cridar a qualsevol cosa “problemes de comunicació”.
0 Comentaris