Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Reptes i tendències en comunicació pel 2023

per | 10/01/2023 | Comunicació, General, Tendències | 0 comentaris

Sense cap mena de dubte, si haguéssim de triar les principals tendències de la comunicació en el 2023 podríem concentrar-les en dos conceptes molt concrets:

– d’una banda, la necessitat d’integrar la intel·ligència artificial en l’elaboració de continguts en el marc de les polítiques de comunicació i, al mateix temps, en les relacions amb els diferents interlocutors, acotant molt més els criteris de segmentació, 

– i d’altra banda, la integració d’estratègies de continguts transmedia o multiplataforma en el dia a dia de les organitzacions.

Però una cosa són les tendències i una altra de molt diferent, la realitat. Personalment, em conformaria amb que només la meitat de les empreses i organitzacions d’aquest país tinguessin alguna mena de política de comunicació; tenint en compte que, més enllà de l’Ibex 35, són moltes les empreses – jo diria que la majoria – que encara no entenen la comunicació, ni pensen en ella ni en la seva necessitat per diferenciar-se i posicionar-se millor en un món hiperconnectat.

Aquesta realitat fa que no sigui tan urgent parlar de tendències com de conceptes essencials. El primer de tots és potser el gran repte que tenim els comunicadors: aconseguir dotar la comunicació corporativa d’un valor econòmic que es pugui integrar en el balanç comptable de les empreses. Només així la comunicació es veurà com un actiu i no com quelcom absolutament complementari i superficial. Des de Síntesi, ja estem treballant en una fórmula que ens permeti saber quin és el valor econòmic de la reputació de les organitzacions i, per tant, de la comunicació.

L’altra gran urgència que ajudaria a introduir polítiques de comunicació en les empreses i institucions és la de determinar quin és el to i el llenguatge que utilitzen i quin haurien d’utilitzar. És a dir, si parlen clar, si els entenen o si fan bona lletra en el seu discurs corporatiu o en el seu relat com a organitzacions. També estem treballant per determinar una metodologia que permeti identificar el llenguatge i el to necessari per a cadascú.

De poc serveixen les tendències si estan lluny de la realitat o si només poden representar alguna mena d’interès per a unes poques organitzacions. Probablement, una de les nostres obligacions com a comunicadors és començar a reduir el forat que existeix entre aquelles empreses que comuniquen i aquelles que no ho fan gens o ho fan sense cap mena de criteri o estratègia. I per això cal començar per posar en valor la comunicació i, alhora, fer-los veure la importància que té que els entenguin o no.

Aquests són els nostres grans reptes pel 2023.

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

“Blanes, vides arran de mar” és un curt documental, dirigit per l’equip de Síntesi i produït per l’Ajuntament de Blanes, que vol posar en valor la situació estratègica del port pesquer i la seva importància en l’entramat econòmic i social del municipi i de les...