Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Manipulant que és gerundi

per | 10/03/2020 | Comunicació, Tendències | 0 comentaris

El passat mes de novembre, Twitter anunciava la seva nova política relativa als continguts multimèdia falsos i alterats. Amb aquesta nova política, Twitter pretén oferir als seus usuaris una informació fiable i contrastada en un pas més en la lluita de les xarxes socials contra les fake news. Dit i fet. I, oh sorpresa!, el primer tuit etiquetat amb la nova etiqueta “Manipulated media” ha estat, ni més ni menys, que un tuit de Dan Scavino, director de social media de la Casa Blanca, posteriorment retuitejat per Donald Trump, que sempre ha destacat per utilitzar les xarxes socials segons els seus interessos.

El vídeo tuitejat per Scavino utilitza imatges preses durant un discurs del candidat presidencial demòcrata Joe Biden i va ser editat perquè semblés que Biden, havia donat suport accidentalment a Trump per a la reelecció en un acte electoral a Kansas City.


En la versió manipulada de el vídeo, Biden diu “Disculpi. Només podem reelegir Donald Trump”. Quan el que Biden realment va dir va ser “Disculpi. Només podem reelegir Donald Trump si, de fet, ens involucrem en aquest escamot d’afusellament circular. Ha de ser una campanya positiva”. La manipulació està servida.

Eficàcia de l’etiqueta

Gràcies a la nova política de Twitter, el vídeo apareix ara amb l’etiqueta “Manipulated media”. I si bé, és un primer pas en la lluita contra els continguts falsos a Twitter, haurà de demostrar la seva eficàcia. De moment, el que està clar és que, tot i l’etiqueta, el tuit va ser visualitzat per més de 5,9 milions de persones en menys de 24 hores. ¿Curiositat o ineficàcia de la mateixa? Pot passar que tot i l’etiqueta dels continguts manipulats segueixin viralitzant-se i que l’etiqueta sigui “invisible” per a un percentatge important d’usuaris?

De fet, la mesura de Twitter ha generat indignació davant els seguidors de Dan Scavino que defensen que el vídeo no va ser modificat i que aquestes van ser en realitat les paraules de Biden. “El vídeo simplement va ser tallat, no manipulat”, “segons aquesta lògica tots els vídeos de Twitter estan manipulats”, Twitter està establint un perillós antecedent ” són alguns dels tuits publicats en resposta a la mesura.

Tot i que encara és aviat per valorar la mesura, de moment, tot apunta que, malgrat tot, la bombolla de filtres funciona com un rellotge suís. Les persones favorables a Trump segueixen creient que el vídeo no està manipulat tot i l’etiqueta i els seus detractors segueixen acusant-lo de manipular les xarxes socials, igual que farien sense etiqueta. Com deia Giuseppe Tomasi di Lampedusa, “tot canvia per seguir igual.”

 

 

 

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

“Blanes, vides arran de mar” és un curt documental, dirigit per l’equip de Síntesi i produït per l’Ajuntament de Blanes, que vol posar en valor la situació estratègica del port pesquer i la seva importància en l’entramat econòmic i social del municipi i de les...