Si sou habituals del nostre blog, ja sabeu que a Síntesi som uns grans fans de la desintermediació. Estem convençuts que en la nova comunicació, tots i cadascun de nosaltres podem convertir els nostres canals en autèntics mitjans de comunicació. Però, quina és la clau per aconseguir-ho?
A finals d’abril es feia pública la llista d’Stream Charts dels 10 streamers més vistos de parla hispana i una de les sorpreses va ser l’aparició del president de Mèxic, Andrés Manuel López Obrador, conegut també per l’acrònim AMLO, en el número 6 del rànquing. Segons Stream Charts, durant el primer trimestre de 2023, AMLO i les seves més de 200 hores d’streaming en directe a Youtube van assolir la xifra gens menyspreable de 13,2 milions de visualitzacions, superant populars streamers com el Rubius o mitjans de comunicació com Televisa o El Universal.
La presència del president de Mèxic en aquest rànquing ha generat tota mena de reaccions entre la comunitat d’streamers —la majoria negatives—, però a mi em va generar una pregunta: com s’ho han fet López Obrador i el seu equip per convertir la roda de premsa diària del president mexicà en un dels streamings més vistos de parla hispana i esdevenir un clar exemple de desintermediació d’èxit?
Després d’haver-me passejat pel seu streaming, la resposta és clara: López Obrador ha entès molt bé el que ja us hem dit des d’aquest blog en més d’una ocasió, i és que avui tots som mitjans de comunicació en potència i que només necessitem connectar amb les nostres audiències per actuar com a tals.
Abans d’entrar en matèria, m’agradaria fer una mica de context. “Las Mañaneras”, com es coneix l’emissió en directe de les rodes de premsa dels matins del govern mexicà, va ser una de les primeres accions d’Andrés Manuel López Obrador després de prendre possessió com a president el 2018. Des de llavors, ja s’han emès per Youtube més de 1.000 rodes de premsa que han aconseguit més de 229 milions de visualitzacions.
Segons el mateix president, l’objectiu d’aquesta roda de premsa —que es fa diàriament, de dilluns de divendres, a les 7 del matí (ho heu llegit bé!)— és mantenir un diàleg amb els mitjans de comunicació i la ciutadania, informar sobre les accions i programes del govern federal i respondre les preguntes i demandes de l’opinió pública en un exercici de transparència. Segons l’oposició, es tracta d’una eina propagandística al servei de López Obrador.
Però deixem la política a banda i centrem-nos en la comunicació. AMLO és el polític que millor ha entès que estem a l’era de la desintermediació i utilitza “Las Mañaneras” i les xarxes socials com a canals de comunicació propis en els quals pot emetre els seus missatges sense intermediaris que els filtrin o modifiquin. El president mexicà té web pròpia i presència a Twitter, Instagram i Facebook, gestionats per un equip de quatre persones. I una audiència fidel que el segueix.
Quin és el secret d’AMLO i “Las Mañaneras”?
Les claus del seu èxit són quatre:
- Comunicació directa amb el ciutadà. “Las Mañaneras” i les xarxes socials personals s’han convertit en els canals de comunicació d’AMLO i del seu govern. “Nosaltres no necessitem una agència de notícies, tenim a la Mañanera”, ha afirmat recentment el president. Així, tota l’estratègia de social media està enfocada a fer arribar els missatges directament als ciutadans, sense necessitat de passar per la intermediació dels mitjans de comunicació.
- Simplicitat i autenticitat. El president coneix la seva audiència i es dirigeix directament a ella amb missatges simples i directes, de manera que el pot entendre tothom, des d’un pagès a un catedràtic. Durant les seves intervencions, s’enfada, riu, renya, dona consells… Es mostra humà i això fa que se’l percebi com a “autèntic”.
- Transparència. AMLO ofereix informació quotidiana als mitjans de comunicació i respon a les seves preguntes sense restriccions, sense controls i sense filtres durant gairebé 2 hores diàries.
- Rodes de premsa-espectacle. “Las Mañaneras” estan més a prop d’un programa de televisió que d’una compareixença institucional. Hi ha públic en directe, hi apareixen convidats per parlar de temes determinats, inclou vídeos i testimonials i, fins i tot, tenen seccions com “Quién es quién. Las mentiras de la semana” en la qual es desmenteixen notícies falses aparegudes als mitjans de comunicació.
Com demostra AMLO, la desintermediació no només és un fet, sinó que pot marcar l’agenda informativa. Però no n’hi ha prou amb tenir canals propis. Hem de tenir coses a dir, no tenir por a dir-les i fer-ho de manera atractiva, autèntica i fàcil d’entendre. Això sí, no cal posar-hi tant de suc com fa el president mexicà. A casa nostra no s’entendria.
0 Comentaris