Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

De qui ha de ser responsabilitat la comunicació interna?

per | 13/02/2024 | Comunicació, Comunicació interna, General | 0 comentaris

La comunicació interna és una peça fonamental per a l’èxit de qualsevol empresa o organització. Malgrat aquesta importància, encara no existeix un consens sobre quina figura ha de ser la responsable de gestionar la comunicació interna. En aquest cas, es pot aplicar perfectament allò de tants caps, tants barrets. 

La majoria opta pel departament de comunicació o el de recursos humans al capdavant de la comunicació interna, però no és gens estrany veure la comunicació interna en mans de direcció, gerència, secretaria o de tècnics diversos. Tampoc no és estrany que estigui deixada de la mà de Déu, sense ningú que se’n responsabilitzi. O, fins i tot, en mans de diferents persones dins l’organització que fan el que poden, quan poden, amb els recursos i el temps del que disposen. 

Comunicació o recursos humans?

Els que creuen que és important que la comunicació interna sigui liderada per un departament que tingui les competències i els recursos necessaris per gestionar la informació, els canals i les accions de comunicació de manera eficaç i estratègica, solen apostar perquè la responsabilitat l’assumeixi el departament de comunicació.

Mentre que els que defensen que sigui responsabilitat de recursos humans, ho fan pel seu paper clau en la gestió del talent de les persones, la formació, la motivació i la creació i manteniment d’una cultura corporativa positiva.

La clau de l’èxit: la col·laboració

Un dels factors pels quals és tan complex determinar de qui ha de ser responsabilitat la comunicació interna és la seva transversalitat. Com ja hem dit en d’altres ocasions, la comunicació interna és cosa de tothom i requereix d’una estratègia compartida i d’un lideratge clar i compromès.

Personalment, soc de l’opinió que la solució ideal pel lideratge de la comunicació interna és una tríada, en la qual el motor és el departament de comunicació en estreta col·laboració amb gerència/direcció i el departament de recursos humans. La comunicació interna de la nostra organització estarà abocada al fracàs sense alguna d’aquestes tres potes.

Per què és important la implicació de la direcció i/o gerència?

Quan la direcció sosté la comunicació interna, està enviant un missatge clar a tota l’organització sobre la seva importància i prioritat. A més, aquest suport facilita la implantació de les iniciatives promogudes pels responsables de comunicació interna, ja que proporciona els recursos necessaris i reforça la coherència dels missatges corporatius.

Aquest suport és una de les coses que més ens preocupen quan dissenyem un pla de comunicació interna. Més d’una vegada hem vist fracassar la seva implantació per falta de recursos i compromís dels equips directius. 

Sigui quin sigui el grau de compromís, el que tenim molt clar a Síntesi és que la comunicació interna és una inversió que pot aportar grans beneficis a qualsevol organització, tant a nivell intern com extern. Això sí, sempre que es planifiqui, s’executi de manera adequada i professional i al capdavant hi hagi una persona responsable capaç de treballar de manera transversal.

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

“Blanes, vides arran de mar” és un curt documental, dirigit per l’equip de Síntesi i produït per l’Ajuntament de Blanes, que vol posar en valor la situació estratègica del port pesquer i la seva importància en l’entramat econòmic i social del municipi i de les...