Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Confiança i credibilitat, el gran risc de la comunicació

per | 6/02/2024 | Comunicació, Comunicació corporativa, General, Reputació | 0 comentaris

En tots els estudis, informes i observatoris que es fan arreu sobre els riscos per a les empreses i l’economia s’obvia un risc persistent que incrementa any rere any i que poca gent visibilitza, malgrat ser una llosa que pot fer trontollar la continuïtat d’unes quantes organitzacions. Avui dia, empreses i institucions s’han d’enfrontar a la realitat de ser poc creïbles i de no tenir la confiança de la societat. De fet, qualsevol ciutadà anònim pot generar més credibilitat i més confiança que la corporació més important de tot l’IBEX 35.

El segle XXI ha portat molts canvis en l’àmbit de la comunicació i de la gestió de la reputació, especialment focalitzats en l’allau de noves tecnologies, de les xarxes socials i de la intel·ligència artificial. El veritable gran canvi, però, ha estat empoderar el ciutadà com un mitjà de comunicació en potència, com un líder d’opinió i com una font fiable d’informació en detriment d’empreses i institucions.

Als mitjans de comunicació i als canals de notícies convencionals els ha passat exactament el mateix. El grau de confiança de les persones en els seus continguts s’ha reduït a límits històrics i és evident que, avui, els únics continguts que generen credibilitat i quallen són els que s’emeten a través de la missatgeria instantània o de les xarxes socials, encara que siguin de dubtosa fiabilitat.

Mentre les empreses i institucions no assumeixin aquesta nova realitat, no seran conscients dels veritables riscos que comporta i de fins a quin punt pot dilapidar la seva reputació. Un exemple clar són els nombrosos conflictes d’empreses amb els seus entorns socials. Tot i els esforços que fan per explicar-se o per donar la seva versió, la realitat és que qualsevol plataforma, associació o grup de persones les ensorra fàcilment amb expressions simplificades i demagògiques. Competir contra això s’està convertint en un maldecap per a moltes organitzacions.

Com en tot el que va associat a la comunicació, no existeixen varetes màgiques per resoldre aquest desequilibri ni per diluir aquest risc persistent; però sí que podem començar a entendre un nou principi de la comunicació corporativa: avui ja no comuniquen les organitzacions, comuniquen les persones. Ara ens hem de preguntar si la nostra empresa o institució està preparada per posar les persones al davant i deixar-se estar de portaveus encotillats i de canals amb continguts massa maquillats.

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Notícies

Síntesi celebra 30 anys amb una gran festa

Síntesi celebra 30 anys amb una gran festa

Més de 150 persones ens van acompanyar a l’acte central de la celebració dels primers 30 anys de Síntesi: una festassa a l’Hotel Casa Fuster de Barcelona. L’acte va tenir moments per a la reflexió (sobre comunicació, és clar) i també per a la diversió, i va ser el...