Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

“Time to move to Russia”

per | 6/09/2022 | Comunicació, General | 0 comentaris

El divendres 29 de juliol havia de ser un dia la mar de tranquil. Es tractava de tancar les últimes carpetes de feina i agafar unes setmanes de vacances. Però a mitja tarda em va saltar al timeline del perfil de Síntesi a Twitter aquest vídeo. Segur que vosaltres també l’heu vist, però jo us he de confessar que l’he vist moltes vegades. Com a productor audiovisual, em va interessar primer i em va intrigar després.

Em va interessar – suposo que com a molts de vosaltres – pel desvergonyiment amb què està fet. Ja fa uns quants anys que les úniques informacions que ens arriben de Rússia són pràcticament les de la constel·lació de mitjans de comunicació oficials, una tendència que s’ha accentuat amb la guerra d’Ucraïna. Aquestes informacions les podem qualificar de moltes maneres, però segur que “espontànies” no estaria entre els adjectius que triaríem. I el vídeo Time to move to Russia, en canvi, ens ensenya, jo crec, un sentit de l’humor que molts desconeixíem. Tècnicament, el clip, que dura menys d’un minut, no és complicat de fer; però el guió sí que posa de manifest que al darrere hi ha una feina important amb grans dosis d’imaginació… o amb uns quants gots de vodka de més. O, segurament, les dues coses alhora. I, què voleu que us digui, a mi em va arrencar més d’un somriure.

Després em va venir un dubte. De manera automàtica, vaig donar per fet des del segon zero que el clip estava fet des de Rússia, ja sigui des d’algun canal (semi)governamental o des d’algun outsider pro-rus. Però… i si era contrapropaganda ucraïnesa? Al capdavall, al vídeo, com molts tuitaires han explicat, apareix una model/cantant ucraïnesa -autora d’una cançó molt crítica amb la invasió russa-, un dels escriptors que esmenta és d’ascendència ucraïnesa i el pla que obre el clip és l’escut d’Ucraïna quan formava part de l’URSS. A més, tothom dona per fet que Winter is coming, la frase que tanca el clip, és una referència a la sèrie Joc de Trons, però resulta que també és el títol del llibre que el 2015 va escriure ni més ni menys que Garry Kasparov. Sí, l’excampió mundial d’escacs i un dels més acèrrims opositors de Vladimir Putin. Coincidència? Jo no ho crec… Però aquí va néixer l’intriga.

Qui carai és el responsable d’aquest vídeo? Apunteu aquest nom: Nikita T.

  • El clip ens arriba pràcticament a tots el 29 de juliol. És el dia en què es fa viral perquè és quan el penja a Twitter el perfil oficial de l’ambaixada russa a Espanya. El seu CM ja ha fet gala els últims anys d’un sentit de l’humor diguem-ne peculiar, però en aquest cas penja el vídeo sense citar-ne la font. Aquest tuit de l’ambaixada és el que encara reboten dies després diaris de tot el món (el 2 d’agost al New Zealand Herald, per exemple) donant-li la pàtina de “versió oficial” russa. Desconec si arran d’això el CM de l’ambaixada ha estat despatxat o ascendit.
  • Una recerca bàsica a les xarxes posa de manifest que el dia abans, el 28 de juliol, el vídeo ja l’havia penjat @fatimatlis. Fatima Tlisova és una periodista d’investigació russa refugiada als EUA. Com podeu veure, admet que no en sap la font; però aquest tuit és el que comença la bola de neu perquè molts dels retuits posteriors la citen a ella com a font. Però d’on va treure el vídeo Tlisova? Doncs segurament de YouTube… o de Telegram.
  • La primera constància pública del vídeo que he trobat és en un canal de YouTube, que és des d’on probablement s’escampa per tot el món. És un canal creat expressament per a l’ocasió, el dia 19 de juliol, i sense cap activitat fins sis dies després. El 25 de juliol van penjar-hi tres vídeos, dos que passen completament desapercebuts i un tercer que és el de Time to move to Russia. El propietari del canal és Signal, que opera des de Telegram exclusivament en rus. De fet, l’única informació del canal de YouTube és un enllaç al seu compte de Telegram i el seu lema “Honest i ràpid cada dia” (traducció de Google). I en el cas del vídeo Time to move to Russia, a banda d’unes quantes etiquetes, l’única informació que apareix és aquesta frase concisa: L’autor de la idea és Nikita T. (traducció de Google).

A través de Telegram, Signal es dedica entre d’altres coses a recaptar fons i ajuda logística per enviar armes als soldats russos i prorussos del Donbass. Alhora, al canal de YouTube també tenen penjat un parell de clips en què surt gent demanant que no s’enviïn armes a Ucraïna. Un dels noms que apareix en les campanyes de Signal a favor del Donbass és el de Nikita Tomilin, un home que ha col·laborat en campanyes mediàtiques per augmentar la popularitat de Vladimir Putin, sobretot entre els joves, i que destaca per un discurs supremacista rus. Nikita Tomilin deu ser, doncs, l’ideòleg de Time to move to Russia

Tota aquesta pseudo-investigació, que també han fet mitjans com polygragph.info -un fact cheker on col·labora Fatima Tlisova-, és apassionant però no ens permet treure l’aigua clara de l’objectiu del vídeo. És només un estirabot? O hi ha una estratègia al darrere? Tindrem a les xarxes una campanya pro-russa ara que s’acosta l’hivern? És evident que el clip es va idear com una provocació quan Europa pot tenir problemes de subministrament energètic a causa de la seva dependència del gas rus. Perquè la provocació tingués l’abast que perseguien, el clip està fet en anglès i això els va assegurar un impacte important. Aquest tipus de provocacions poden tenir molt de ressò en un moment determinat, però és difícil encaixar-les en una estratègia comunicativa seriosa i de llarga durada.

Vaig tornar de vacances encara donant-li voltes a tot això quan em va saltar una nova alerta al mòbil: el YouTube de Signal té una segona entrega del vídeo, amb la llegenda Winter is coming show – episode 2. Segueix l’estela del primer, però l’efecte sorpresa ja s’ha esfumat i l’impacte segur que serà menor. Per cert, torna a portar la firma de Nikita T.

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena un nou espai de podcasting dedicat a la comunicació

Síntesi estrena un nou espai de podcasting dedicat a la comunicació

A la fotografia, Agustí Rodríguez Síntesi posa en marxa un nou espai en format podcasting on quinzenalment oferirà entrevistes amb responsables de comunicació d’empreses, institucions i organismes. Aquest nou espai, “Parlem amb Síntesi”, permetrà conèixer i...

Les newsletter com a eina de comunicació

Les newsletter com a eina de comunicació

Informació i vendes es confonen molt sovint Que aixequi la mà qui no rep diàriament al seu compte de correu electrònic alguna newsletter ja sigui informativa o de producte. És evident que cada matí quan obrim la tapa de l'ordinador i activem el nostre compte apareixen...

Twitter