Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Noves formes de comunicar en temps d’intel·ligència artificial

per | 29/07/2025 | Blog, Comunicació, General, Nova comunicació | 0 comentaris

La intel·ligència artificial ja fa temps que és present a les nostres vides. A vegades la utilitzem conscientment —com quan demanem alguna cosa a un assistent de veu— i d’altres gairebé fa feina discretament —com quan ens recomana continguts a l’Spotify o Netflix o quan comprem un bitllet d’avió.

Precisament, fa pocs dies estava a punt d’agafar un vol cap a Santiago de Compostela, amb una aerolínia de baix cost, quan vaig rebre una notificació push a l’app. Em convidava a mirar un vídeo amb informació actualitzada sobre el meu vol.

Quan vaig fer clic a l’enllaç, un avatar generat amb IA, amb veu clara i to serè, m’informava que, a causa de fortes tempestes elèctriques, el meu vol podia patir afectacions. Tot i això, em transmetia tranquil·litat assegurant que la companyia ja estava treballant per minimitzar-ne els possibles efectes i que trobaria tota la informació actualitzada a la pàgina web.

La sorpresa no era el missatge, sinó la forma

Com a usuària, vaig agrair la informació —fins llavors mai cap aerolínia m’havia informat de res que no fos la pròpia operativa del vol. Com a comunicadora, vaig pensar: Quina bona manera d’aprofitar la IA per comunicar més i millor!

El vídeo no es limitava a transmetre una incidència, sinó que l’anticipava, la contextualitzava i l’adaptava a la meva situació. Amb eines que fins fa ben poc semblaven llunyanes, aconseguia oferir una comunicació clara, propera i proactiva, molt efectiva.

Aquesta experiència em va confirmar que la IA no és només una eina per generar més contingut, més ràpid i a menor cost. És una oportunitat per replantejar-nos com comunicar millor. Com adaptar els formats al context. Com millorar l’experiència informativa de les persones.

No es tracta de deixar de fer textos o notes de premsa, sinó d’incorporar formats que sumen: vídeos breus, interactius, personalitzats, multilingües… que poden informar millor, fer-se entendre millor i, fins i tot, connectar millor emocionalment.

Tot això, sense perdre la mirada estratègica ni el criteri comunicatiu. Perquè darrere de cada peça generada, hi ha d’haver algú que pensi per a qui, per què i amb quin to.

La IA no ha vingut a substituir els professionals de la comunicació, com algú podria pensar. Ha vingut a sacsejar-nos i convidar-nos a posar encara més focus en allò que realment aporta valor: escoltar, interpretar, decidir, afinar i connectar.

Pot ser que el pròxim missatge que una empresa o institució faci arribar sigui una peça creada amb intel·ligència artificial. D’entrada pot cridar l’atenció o generar dubtes, però si està ben pensada —amb criteri i tenint en compte el públic— pot esdevenir una bona eina per comunicar millor i generar confiança.

I si és així, potser aquestes noves formes de comunicar no només han vingut per quedar-se. Han vingut per millorar.

Bon estiu!

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Notícies

Síntesi celebra 30 anys amb una gran festa

Síntesi celebra 30 anys amb una gran festa

Més de 150 persones ens van acompanyar a l’acte central de la celebració dels primers 30 anys de Síntesi: una festassa a l’Hotel Casa Fuster de Barcelona. L’acte va tenir moments per a la reflexió (sobre comunicació, és clar) i també per a la diversió, i va ser el...