Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Les tres claus per ser un bon portaveu

per | 23/01/2024 | Comunicació, General | 0 comentaris

Ho tinc ben clar. Són les següents: 

  1. Preparar-se.
  2. Preparar-se.
  3. Preparar-se.

És clar que preparar-se vol dir moltes coses, així que m’agradaria remarcar tres idees essencials que cal tenir en compte per exercir correctament de portaveu d’una entitat, organització, empresa… o fins i tot d’un mateix!

  • Saber a qui ens estem adreçant i adaptar-nos-hi. 

Si estic intervenint en un mitjà de comunicació generalista, evitaré utilitzar paraules tècniques que només s’entenen en l’argot de la meva empresa/entitat.

Si estic fent un discurs en un lliurament de premis de redacció escolar, intentaré no enrotllar-me i saber què pot interessar als nens i nenes d’allò que els puc explicar. Si estic fent el discurs en el sopar de Nadal de l’empresa o institució que dirigeixo, sobretot el que faré és agrair l’esforç de tot l’equip per poder tirar endavant. 

  • Saber en nom de qui parlem i respectar-ho

Si parlem en nom d’una institució pública, haurem d’evitar donar missatges amb un to polític decantat cap a una determinada ideologia. 

Si parlem com a especialistes d’una àrea concreta, haurem d’evitar donar la nostra visió de com ho estan fent en altres àrees de l’organització. 

Si parlem com a entrenadors d’un equip d’un determinat club, hem de conèixer com és el club i com es vol mostrar als seus aficionats. 

  • Ser conscients que tot comunica

I tenir cura també dels codis de vestuari que cal que portem; de la imatge que transmetem, de l’expressió de la nostra cara, dels gestos que fem… 

Tot això que us explico és sentit comú, evidentment. Ara bé, aquest sentit comú cal activar-lo. I és difícil fer-ho quan decidim què direm mentre estem pujant les escales de l’escenari o mentre caminem cap a l’acte després d’una jornada de reunions complexes. Necessitem una mica de temps i també, si no som experts, buscar ajuda de professionals que ens formin i ens acompanyin. 

Com deia Sòcrates, “allò que no mereix ser escrit, tampoc mereix ser escoltat”. Per tant, si no ens preparem, amb molta sort passarem desapercebuts, però el més possible és que acabem transmetent una mala imatge de l’organització/entitat que representem i de nosaltres mateixos. 

Un portaveu transmet la reputació d’una entitat/organització o empresa. Transmet la identitat i la credibilitat més enllà del missatge concret que pretengui donar. 

Posar-hi una mica de consciència suposa un abans i un després en la relació amb els nostres interlocutors. Endavant!

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

“Blanes, vides arran de mar” és un curt documental, dirigit per l’equip de Síntesi i produït per l’Ajuntament de Blanes, que vol posar en valor la situació estratègica del port pesquer i la seva importància en l’entramat econòmic i social del municipi i de les...