Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

La fragilitat digital

per | 30/09/2025 | Blog, Comunicació, General | 0 comentaris

En David Forcada és un assessor financer que aprofita la seva capacitat pedagògica per difondre conceptes bàsics d’inversió i finances per al gran públic. Amb missatges senzills que expliquen conceptes complexes ha aconseguit crear una base de 70.000 seguidors a Instagram i, de retruc i amb molt vista, generar una base de clients per a les seves mentories online personalitzades.

Però un dia, i sense avís previ, Instagram va decidir clausurar-li el perfil. No van haver-hi explicacions clares ni possibilitat de recuperar el contacte directe amb els milers de persones que el seguien. Tot l’esforç de continguts, campanyes i relacions construïdes dins la plataforma va desaparèixer de cop.

No és un cas aïllat. El gallec Santiago Caamaño, conegut com a Champi Muros, havia acumulat més de 600.000 seguidors que monetitzava amb continguts patrocinats. El seu compte també va ser suspès de sobte.

Si mirem uns anys enrere, al 2021, podem veure el mateix Mark Zuckerberg disculpant-se per la caiguda durant més de sis hores a escala mundial de Facebook, Instagram i WhatsApp. Va ser una de les interrupcions més llargues i impactants de la història de Meta. Per a milions d’usuaris va ser només una molèstia, però per a moltes empreses va ser un autèntic terratrèmol digital.

Marques de moda, restauració o petites botigues que basaven la seva activitat comercial únicament en Instagram i Facebook van veure com, de cop, perdien el seu aparador principal: no podien atendre clients, ni rebre comandes, ni respondre missatges. A la pràctica, era com si algú hagués tancat la persiana de la seva botiga física un dissabte a la tarda. Sense avís, sense alternatives.

Què passa si la teva veu digital depèn únicament d’un algoritme opac i d’una empresa que ni tan sols coneixes? Si demà decideixen tancar, et quedes sense comunitat, sense altaveu i, sovint, sense ingressos. No es tracta de demonitzar les xarxes socials, que són eines molt potents, sinó d’entendre que no en som els propietaris. El que creiem que és la nostra comunitat, en realitat, està allotjat en una casa que no és nostra.

Si volem construir una comunitat, les xarxes són bàsiques, però no suficients. Calen canals propis. Una llista de correu, un web, un espai on puguis connectar amb la teva audiència sense intermediaris… Les opcions són múltiples i no hi ha una solució universal, però quan la comunitat és només a Instagram, estàs construint sobre terreny rellogat. 

En David ha creat un compte nou. De moment, “només” té 30.000 seguidors. Però és que el David, també té una newsletter on publica regularment i on ha pogut anunciar tot aquest daltabaix. 

De fet, ara el David té l’agenda literalment plena. A 100 euros la sessió de 50 minuts, avui per avui és impossible reservar cita. A Can Roca o al Disfrutar, amb molta sort, pots trobar taula a un any vista. En el seu cas, l’agenda està tancada. 

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Notícies

Síntesi celebra 30 anys amb una gran festa

Síntesi celebra 30 anys amb una gran festa

Més de 150 persones ens van acompanyar a l’acte central de la celebració dels primers 30 anys de Síntesi: una festassa a l’Hotel Casa Fuster de Barcelona. L’acte va tenir moments per a la reflexió (sobre comunicació, és clar) i també per a la diversió, i va ser el...