Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

La comunicació VUCA

per | 17/06/2023 | Comunicació, General | 0 comentaris

L’Institut Reuters de la Universitat d’Oxford acaba de publicar l’edició 2023 de l’estudi més important del món sobre els hàbits de consum d’informació. Amb 93.000 enquestes online en 43 països, any a any dibuixa la relació de la ciutadania amb els mitjans. 

L’estudi revela una creixent fragmentació dels canals que utilitzem per informar-nos. Per primer cop, l’accés a les xarxes socials supera la tele. I entre aquestes, Facebook perd rellevància i TikTok va escalant posicions, com totes les plataformes basades en vídeo. Avui, la meitat dels joves de 18 a 24 anys ja té presència a la xarxa xinesa. En canvi, el consum de minuts de televisió per persona i dia és el més baix dels darrers 30 anys. 

Els algoritmes, que poden determinar estats d’opinió, influeixen més que mai en la informació que consumim, ja que les generacions més joves usen fonamentalment les xarxes per accedir a les notícies. Milions de persones han nascut i crescut amb Facebook, que és del 2004, i Twitter, del 2006. Segons els investigadors d’Oxford, això té una altra derivada: els joves presten més atenció a les celebritats o als influencers que no pas als periodistes, que tenen dificultats per captar l’atenció en les xarxes. 

Tot i haver viscut un 2022 tan informativament intens, menys de la meitat dels enquestats assegura estar molt interessat en les notícies, en contrast del 63 % de fa només cinc anys. La fatiga informativa ja va ser un tema central de l’estudi de l’any passat.

A aquestes alçades, res de tot això ens sorprèn gaire. Però potser no tot és tan obvi. En comunicació 1+1 no sempre són 2 i resulta que, segons l’estudi de xarxes socials de l’IAB, Facebook continua sent la xarxa social amb més penetració. Segur que ja la podem deixar de banda?

Amazon, Google i Meta són les tres empreses que més inverteixen en anuncis de televisió, segons Kantar Media. Sembla una paradoxa tractant-se de gegants d’Internet que s’han construït sobre la publicitat online. No estava morint la tele?

El mateix Reuters Institute destaca l’interès creixent pels pòdcasts entre els joves, especialment els que tenen nivells formatius més alts, i posa l’accent en el fenomen que va encetar The New York Times amb The Daily, que aprofundeix diàriament en un tema, i que estan reproduint mitjans de tot el món. No havíem quedat que estàvem perdent interès en la informació? 

Quan va acabar la Guerra Freda, els serveis d’intel·ligència nord-americans van descriure la situació geopolítica del moment amb les sigles VUCA, que responen en anglès als adjectius volàtil, incert, complex i ambigu. Avui, també en l’àmbit de la comunicació vivim en un entorn VUCA que ho fa tot més difícil, sí, però molt més apassionant. 

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

“Blanes, vides arran de mar” és un curt documental, dirigit per l’equip de Síntesi i produït per l’Ajuntament de Blanes, que vol posar en valor la situació estratègica del port pesquer i la seva importància en l’entramat econòmic i social del municipi i de les...