El Social Media Benchmark Report de 2021 assegura que el 53% de la població mundial utilitza xarxes socials amb tendència creixent, a mesura que les noves generacions s’incorporen a Internet. Les marques, conscients d’aquest poder. sobretot entre el públic més jove, s’han llançat a l’anomenat màrqueting d’influencers.
Els mesuraments en aquest camp, molt més precises que en la publicitat tradicional asseguren que el 91% dels joves, entre 16 i 24 anys asseguren que els influencers són la seva motivació de compra, segons dades de MediaKix.
Aquesta consultora estima que el negoci podria arribar als 15.000 milions d’euros el 2022 a tot el món. A Espanya fa tot just dos anys, va moure al voltant d’uns 100 milions d’euros i segons l’últim estudi d’Infoadex 2020, amb dades de 2019, el màrqueting d’influencers ha crescut a Espanya un 67,1%.
El 78% de les dones de 16 a 25 anys reconeix seguir a un d’aquests personatges de moda que han arribat per quedar-se. Des del confinament, destaca especialment el percentatge de dones d’entre 36 i 45 anys que segueixen a influencers i que ha crescut del 20% al 38%, segons les dades de la consultora de màrqueting i anàlisi de mercat de celebrities Personality Media.
Aquests nous líders d’opinió han conquerit audiències, en alguns casos impensables per a mitjans de comunicació tradicionals, i han anat adaptant els seus continguts a aquesta audiència. Aquest èxit arriba quan la publicitat en els mitjans tradicionals està molt condicionada i regulada i veuen com un nou format els treu part del pastís sense complir les estrictes regles d’identificació publicitària a les que ells estan sotmesos.
L’ús de influencers en la publicitat
Precisament és bo recordar que el passat 1 de gener va entrar en vigor el Codi sobre l’ús d’influencers en la publicitat, redactat per l’Associació Espanyola d’Anunciants i Autocontrol. En dates posteriors alguns dels influencers anunciaven que traslladaven la seva residència a un altre país per pagar menys impostos. Coses de la vida.
El que és evident és que parlar d’influencers està de moda. S’han creat agències que es dediquen a moure i a promocionar-los cobrant substancioses quantitats de diners. Molts joves i no tant joves, els segueixen com bandades de zombies escapçats i lògicament els influeixen en la seva presa de decisions. Els influeixen en el seu consum, en el seu estil de vida, en el seu vestuari … i la gran pregunta que ens hem de fer és si de manera intencionada o no, els mitjans de comunicació estan inflant una bombolla que aviat esclatarà.
La comunicació té molts vessants i la utilització d’aquestes figures és una d’elles. Però no s’enganyin, el que utilitzen realment és el màrqueting, perquè en el fons el que fan és vendre. Una altra cosa diferent és lligar la seva imatge a causes socials o solidàries, com han fet algunes marques, que han aprofitat la visibilitat per donar-se a conèixer i reforçar els valors que defensen i per tant la seva reputació com a marca. Exemples com Rafa Nadal o Pau Gasol per citar dos esportistes, són un bon termòmetre. Les estadístiques diuen que estem molt de temps enganxats a les pantalles. Som “yonkies” de les xarxes o dels continguts emesos per plataformes de Youtubers. Siguem conscients l’impacte que tenen sobre nosaltres i sobre els nostres fills; sobre els consums derivats de la nova normalitat; i sobre les noves estratègies perquè seguim comprant i consumint. Potser, només potser, ha arribat el moment de desconnectar una mica.
0 Comentaris