Molt sovint, massa sovint, els que ens dediquem a la comunicació corporativa focalitzem tots els esforços en implementar polítiques de comunicació estables i una cultura comunicativa a les empreses i a les organitzacions i ens oblidem de l’aspecte més bàsic de la comunicació, que és entendre’ns.
S’han fet molts passos per intentar que les institucions i les corporacions assolissin conceptes de comunicació clara, i grans experts com la catedràtica Estrella Montolío fa anys que batallen per traslladar els principis de la comunicació clara a les institucions com un dret bàsic dels ciutadans.
Comunicar i fer que el teu missatge arribi amb claredat hauria de ser la base de qualsevol política de comunicació. I ara que sovintejaran els visionaris sobre les grans tendències de la comunicació en aquest 2024, potser ha arribat el moment de plantejar la comunicació clara com el gran repte del sector. No cal posar exemples de la quantitat de missatges que s’emeten cada dia i que no arriben als seus destinataris pel simple fet que no hi ha manera de saber què volen dir! En la majoria de les nostres comunicacions necessitem un traductor que ens interpreti allò que ens estan dient, ja sigui per massa tecnicismes, per llenguatges entortolligats i enrevessats o perquè, simplement, l’emissor no ha tingut en compte a qui anava dirigit el seu missatge i no ha escoltat les necessitats de la persona pel que fa a la comunicació.
Les empreses, les organitzacions i les institucions necessitaran moltes dosis de coneixements i d’habilitats comunicatives per aprendre a comunicar amb claredat. I malgrat la feina que s’ha fet fins ara, especialment des del món acadèmic, ara toca aterrar els principis de la comunicació clara i fer-los extensius arreu. Estaria bé que aquest fos el gran repte de la comunicació per a aquest any que acabem d’estrenar.
Per sort, la Federació Internacional de Llenguatge Clar ja ha publicat la ISO 24495-1 Plain Language-Part 1: Governing principles and guidelines (Llenguatge clar-Part 1: principis i directrius). Es tracta d’una guia universal per redactar en llenguatge clar adreçada a qualsevol persona, que situa els destinataris de la comunicació en primer lloc i en funció del que realment necessiten saber, del seu nivell de coneixement i del context en el qual s’usa la informació. Un primer pas d’un camí molt llarg que hem de començar a fer. Sí o sí.
0 Comentaris