Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Una necessitat inajornable

per | 27/02/2024 | Comunicació, General | 0 comentaris

Aquests últims dies, per feina, he revisat els vídeos de les Jornades sobre Comunicació Tributària Clara organitzades per la Càtedra Universitat de Barcelona-Diputació de Barcelona (UB-DIBA) de Comunicació Clara Aplicada a les Administracions Públiques. Sembla un tema dens i carregós, això de la comunicació tributària, i ho és, però un dels valors principals de les jornades és que allò que s’hi va dir és aplicable a tots els àmbits de les Administracions i, anant més enllà, a qualsevol organització que vulgui tenir un relat entenedor per als seus públics. [De fet, no se m’acut cap organització que vulgui tenir expressament un discurs inintel·ligible… o potser sí. Però aquesta és una altra història!]

Com que les jornades van donar molt de sí i resumir-les en un article és una missió impossible, us deixo només dues dades: 

  • 2 de cada 3 ciutadans de l’Estat espanyol necessita ajuda per fer els tràmits davant les Administracions tributàries.
  • Encara no el 16 % dels ciutadans entenen conceptes com “subjecte passiu” o “provisió de constrenyiment”.

També us deixo algunes de les frases que s’hi van dir i que evidencien que la comunicació clara, no només en l’àmbit tributari, és una necessitat inajornable. Entre les frases, hi ha missatges amb molta càrrega de profunditat que posen de manifest que la comunicació clara —com diu Estrella Montolío, catedràtica de Llengua Espanyola, directora de la Càtedra UB-DIBA i tot un referent en aquest terreny— no va de canviar quatre paraules i posar tres comes, sinó que va de garantir un dret democràtic.

Els lingüistes ens ho han dit claríssim, no ens sabem explicar. Utilitzem paraules que no són les adequades i estem lluny de que el ciutadà ens entengui. Tenim l’obligació d’arribar a aquesta comunicació més clara que ens demana el contribuent”. Cristina Casablancas, gerent de l’Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona.

És evident que hi ha un problema. Rebem entre 10.000 i 18.000 queixes anuals, només sobre matèria tributària”. Jesús Rodríguez, president del Consell per a la Defensa del Contribuent.

L’àmbit tributari és un dels més impermeables al llenguatge clar. Tots ens som conscients. La suor freda que ens agafa a l’hora d’omplir la declaració de la renda cada any ho demostra”. Manuel Lezertua, defensor del poble del País Basc.

“Quan diem que la comunicació ha de ser senzilla, clara, amable… jo hi afegeixo transparent i, el que no diem mai, humil. Davant de l’error, l’Administració, i especialment l’òrgan tributari, mai demana disculpes”. Esther Giménez-Salinas, síndica de greuges de Catalunya.

“Per a mi, aquest projecte ha servit sobretot per adonar-me que el ciutadà mig no entén els nostres documents”. Iván Mesón, inspector d’Hisenda i subdirector general de l’Àrea de Recaptació Executiva de l’Agència Estatal d’Administració Tributària.

“El que estem parlant en aquestes jornades posa sobre la taula tots aquests interrogants: Quina relació ha de tenir l’Administració amb el ciutadà? Quins coneixements ha de tenir aquest ciutadà, si és que els ha de tenir? O l’ha d’acompanyar algú? Qui l’ha d’acompanyar? Com l’hem d’acompanyar? Quines responsabilitats té cadascú?”. Ismael Peña-López, director de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya.

“La relació del funcionari és amb el seu àmbit de treball. El que li importa és l’opinió dels seus col·legues. Si els seus col·legues ho entenen, és que ho està fent bé. ‘Home, si això està claríssim, ho entén tothom, no?’. Tothom que l’envolta! I quan li dius, home, és que això no s’entén, ‘bé, és que això sempre s’ha fet així. I si sempre s’ha fet així, per què ho he de canviar?’. Aquest és, crec, l’autèntic problema a què ens enfrontem. La manca d’empatia de les Administracions, tant a nivell directiu com dels funcionaris que volen seguir amb el tran-tran, amb la rutina del dia a dia, i al final el que no s’assabenta de res és el ciutadà. És un problema de concepció de l’exercici del poder”. Ángel Luna, síndic de la Comunitat Valenciana.

Si hi teniu curiositat, tots els vídeos de les jornades estan penjats a YouTube.

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

“Blanes, vides arran de mar” és un curt documental, dirigit per l’equip de Síntesi i produït per l’Ajuntament de Blanes, que vol posar en valor la situació estratègica del port pesquer i la seva importància en l’entramat econòmic i social del municipi i de les...