Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Pep Guardiola no té WhatsApp

per | 1/10/2024 | Blog, Comunicació, General | 0 comentaris

  • Per què no? Li pregunta l’entrevistadora de Sky Sports.
  • Per què sí? Respon Guardiola, amb un somriure sorneguer.

Doncs no, l’entrenador que comunica millor de tot el món del futbol no té cap grup de WhatsApp ni amb els jugadors, ni amb els amics ni amb els pares i mares de l’escola dels seus fills. Tampoc té Twitter, ni LinkedIn, no mira Instagram ni TikTok… I… no li agraden els correus electrònics! (per cert, ¿a qui sí?).

Guardiola evidencia una de les essències de la comunicació: sempre hem de preguntar-nos el per a què abans de decidir quina és l’eina òptima per comunicar. Fer-ho ens estalviaria malbaratar temps, diners i energia obrint i alimentant canals que no aporten massa o res a la nostra estratègia comunicativa.

L’entrenador amb més títols per any entrenat (39 en 15 anys) té clar que per aconseguir l’èxit necessita dominar la comunicació directa. El cara a cara li permet transmetre idees complexes que precisen mirades, gestos, ritmes i tons que puguin ajudar a comprendre’n tota la dimensió.

Guardiola se centra en la comunicació interpersonal. I la domina com ningú. Coneix els jugadors, el seu context, sap qui és qui i com reaccionarà quan li doni segons quin missatge. Debat amb ells, els analitza, hi parla, els observa, els transmet cada idea buscant la paraula adient, la frase oportuna i el gest idoni. Fins i tot sap trobar el moment. Tant és així que, quan van cap a l’estadi el dia de partit, els jugadors i l’staff tècnic del Manchester City viatgen en autobusos diferents: “Just abans del partit, els jugadors no em volen veure, i jo a ells tampoc”, ha explicat en algunes ocasions. 

Guardiola ha fet gestos comunicatius tan efectius com aprendre alemany en un intensiu de mesos abans de marxar a entrenar el Bayern de Múnic (alguns el veien Rambla Catalunya amunt i avall practicant amb el seu professor d’alemany). O altres de tan diferencials com posar música com a element de motivació prèvia als partits (recordareu el “Viva la vida” de Coldplay  o la banda sonora de “Gladiator” prèvia a la final de la Champions de 2009).

D’accions comunicatives eficaces en trobaríem desenes observant Guardiola. Abans del gest i de la paraula, ha treballat i s’ha preparat com ningú: coneix l’entorn, l’estudia, el pensa, i assaja mentalment. I s’adapta a cada interlocutor a qui, per cert, també coneix i ha analitzat prèviament.

A Guardiola no li calen les plataformes digitals per aconseguir una comunicació exemplar. “Per a què”, va respondre a la periodista. 

M’encantaria felicitar-lo. Llàstima que no li pugui enviar un whats…:)

0 Comentaris

Envia un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Notícies

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

Síntesi estrena documental: “Blanes, vides arran de mar”

“Blanes, vides arran de mar” és un curt documental, dirigit per l’equip de Síntesi i produït per l’Ajuntament de Blanes, que vol posar en valor la situació estratègica del port pesquer i la seva importància en l’entramat econòmic i social del municipi i de les...