Actualitat

Notícies, idees, pensaments i reflexions per re(inventar) la comunicació

Ferran Ramon-Cortés: “En comunicació pública, estem en pandèmia també”

per | 5/12/2020 | Notícies | 0 comentaris

DIÀLEGS AMB SÍNTESI: EPISODI 9

El consultor i professor de comunicació Ferran Ramon-Cortés és molt crític amb el discurs de les administracions durant la pandèmia. Fins al punt que, segons ell, en comunicació pública “estem en pandèmia també, perquè estem sobresaturats de missatges i alguns missatges ens estan intoxicant”. Aquesta inèrcia està vinculada al fenomen de les xarxes socials, però segons ell algunes coses no s’estan fent prou bé. “Està faltant molta didàctica i s’estan donant massa instruccions i les instruccions a vegades ens costen de complir quan no els veiem la lògica”. Per Ramon-Cortés, amb més feina de pedagogia, la gent entendria millor moltes de les coses que estan passant: “si entenguéssim de veritat com funciona el contagi, ja tindríem un nivell d’autogestió molt alt. El problema és que ens ho estem jugant tot als mandats i a les instruccions que ens estan donant, que a més moltes vegades són terriblement contradictòries”.

Ramon-Cortés és especialment crític amb els episodis que s’han produït de discussions en públic de polítics del mateix govern: “Si jo estic veient com es barallen, per què no puc sortir al carrer a barallar-me jo? I estem creant la tempesta perfecta perquè la gent s’agafi la justícia pel seu compte i al final digui doncs ara prendré jo la decisió del que he de fer o deixar de fer”. Ventilar els draps bruts en públic, assegura a Diàlegs amb Síntesi, “ens ho ha ensenyat el senyor Trump, que ha governat 4 anys a cop de tuit, i resulta que ens estem contaminant d’aquesta manera de fer i ho considero un error brutal”.

Segons Ramon-Cortés, la comunicació de les empreses durant la pandèmia ha sigut en general “impecable”, amb un sobreesforç per generar empatia. Això és precisament el que li ha faltat a la comunicació pública, que ha oblidat que el discurs ha de tenir quatre elements per connectar amb tots els sectors de la societat: titulars, dades, històries i imatges. Per ell, la comunicació de l’administració durant la pandèmia “està farcida de dades, però hi ha molt poca imatge, molt poca història i no hem pensat prou acuradament els titulars. Hi ha una borratxera de dades i d’informació i no la sabem digerir”. La pandèmia és una situació excepcional i Ferran Ramon-Cortés creu que “hem naufragat miserablement” pel que fa a capacitat de gestió dels nostres polítics en un escenari que no s’havia donat mai. Però no ha passat a tot arreu. Hi ha països, diu, que se n’han sortit prou bé i en general estan vinculats a “lideratges femenins, joves i de carisma”.

Blog

Comunicació tres estrelles Michelin

Comunicació tres estrelles Michelin

Encara que no ho sembli, la gastronomia pot ensenyar moltes coses a la comunicació corporativa. La gastronomia d’alt nivell, ja sigui d’una, dues o tres estrelles Michelin, de manera particular.  En el meu recorregut al llarg dels anys per alguns restaurants d’aquests...

La fragilitat digital

La fragilitat digital

En David Forcada és un assessor financer que aprofita la seva capacitat pedagògica per difondre conceptes bàsics d’inversió i finances per al gran públic. Amb missatges senzills que expliquen conceptes complexes ha aconseguit crear una base de 70.000 seguidors a...

Tres claus per oferir un bon missatge

Tres claus per oferir un bon missatge

L’autoajuda comunicativa que vaig descobrint —o em va invadint— a les xarxes socials, em diu que el tres és el número màgic. Que sempre he de dir coses com: “us donaré tres idees”, “tinc tres missatges”, “tres principis per una presentació d’impacte”… Reforcen la idea...

Twitter